25 دلیل موسویان برای این که ایران به بمب هسته‌یی نیاز ندارد



25 دلیل موسویان برای این که ایران به بمب هسته‌یی نیاز ندارد

سید حسین موسویان، یکی از اعضای پیشین تیم مذاکرات هسته‌یی ایران، در مقاله‌ای برای نشریه مطالعات بین‌الملل به تشریح پاسخ این پرسش پرداخت که چرا ایران به دنبال تسلیحات هسته‌یی نیست و چگونه می‌توان از بحران کنونی بر سر برنامه هسته‌یی ایران بیرون رفت. رییس‌جمهور اوباما در سخنرانی مراسم تحلیف خود در سال 2013 از رهبران ایران درخواست کرد که «توجه داشته باشند که اکنون زمان در پیش گرفتن راه‌حل دیپلماتیک» برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌یی تهران است، اما این را هم اضافه کرد که «ما هر آن چه را که لازم باشد انجام خواهیم داد تا ایشان را از دست یافتن به سلاح هسته‌یی بازداریم.» بر اساس این اظهارات، دو مساله کلیدی که مطرح می‌شوند، از این قرارند که آیا ایران به دنبال بمب هسته‌یی است یا خیر و این که چگونه یک راه حل دیپلماتیک قابل پیگیری و حصول است؟ مقاله پیش‌رو توضیحات جامعی را در مورد این که چرا ایران به دنبال بمب هسته‌یی نیست، به دست می‌دهد. علاوه بر این چارچوبی را برای راه حل دیپلماتیک، تشریح می‌کند. دلایلی که در ادامه مطرح می‌شوند به منظور توضیح این که چرا ایران به دنبال بمب هسته‌یی نیست، طرح و شرح می‌شوند:

1. اسراییل تهمت‌زننده اصلی است که ایران را به تلاش برای رسیدن به تسلیحات هسته‌یی متهم می‌کند و دائماً مدعی می‌شود که ایران در آستانه رسیدن به بمب هسته‌یی قرار گرفته است. اعتبار دعاوی اسراییلی تأثیر خود را از دست داده است چرا که از اوایل دهه 1990 به اجرای این سناریویی آخرالزمانی پرداخته است. از جمله این دعاوی بی پایه و اساس مقامات اسراییلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

* در اکتبر سال 1992، شیمون پرز، وزیر امور خارجه وقت مدعی شد که ایران تا سال 1999 به بمب هسته‌یی مسلح خواهد شد. 

* در سال 1995، بنیامین ناتنیاهو در کتاب خود نوشت که ایران ظرف مدت 3 تا 5 سال، به تسلیحات هسته‌یی دست خواهد یافت. 

* در آوریل سال 1996، شیمون پرز، نخست‌وزیر وقت اسراییل مدعی شد که ایران ظرف مدت 4 سال به تسلیحات هسته‌یی دست پیدا خواهد کرد. 

* در نوامبر سال 1999، یکی از مقامات ارشد نظامی اسراییل گفت که جمهوری اسلامی، ظرف مدت 5 سال توانمندی هسته‌یی را در خود ایجاد خواهد کرد. 

* در جولای سال 2001، بنیامین بن‌الیزر، وزیر جنگ اسراییل تأکید کرد که تا سال 2005 ایران بمب هسته‌یی خواهد داشت. 

* در آگوست سال 2003 یکی از مقامات بلند پایه نظامی اسراییل گفت که ایران در سال 2005 یک برنامه تسلیحاتی هسته‌یی فعال را کلید خواهد زد و پیگیری خواهد کرد. 

* در فوریه سال 2009، ناتنیاهو مدعی شد که ایران تنها یک یا دو سال از تسلیحات هسته‌یی فاصله دارد. 

* و در سپتامبر سال 2012، بنیامین ناتنیاهو، نخست‌وزیر اسراییل گفت که ایران اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب هسته‌یی تا اواسط سال 2013، غنی ساخته است. 

بر اساس دعاوی اسراییلی‌ها ایران باید تا سال 1999 به تسلیحات هسته‌یی دست پیدا می‌کرد، اما همچنان با گذشت سیزده سال از تاریخ مذکور، ایران نه بمب هسته‌یی دارد و نه برنامه هسته‌یی خود را در جهت اهداف نظامی پیگیری می‌کند. 

2. از سال 2003 تا کنون، پس از بیش از 4000 روز - نفر بازرسی و بیش از 100 وهله ورود و بازرسی تکمیلی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور مکرر اعلان کرده است که هیچ مدرکی دال بر این که حتی یک گرم از مواد هسته‌یی برای اهداف نظامی به کار گرفته شده است، در دست نیست. مساله‌ای مطرح شد که چرا مقامات ایرانی در برابر ارائه اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌یی که مشکوک به تسلیحاتی بودن است به آژانس، مقاومت می‌کنند؟ دلیل آن مشخص است. آژانس از ایران درخواست کرد تا پروتکل الحاقی را اجرا کند و مسائل مربوط به وجوه نظامی احتمالی (پی‌ام‌دی) را مد نظر داشته باشد که ایران را ملزم می‌کند به بازرسان آژانس اجازه بازرسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی را بدهد. به منظور تحقق این خواسته‌ها، رسیدن به یک توافق بالقوه میان ایران و گروه 1+5 اجتناب ناپذیر است. این توافق باید شامل چیزی باشد که گروه 1+5 در زمانی ارائه خواهد کرد که ایران پروتکل الحاقی و اقدامات فراتر از آن را به منظور حل مسائل مربوط به وجوه نظامی احتمالی (برنامه هسته‌یی) اجرا می‌کند. 

3. آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، فتوایی را صادر کرده‌اند که استفاده از تسلیحات هسته‌یی و هرگونه تسلیحات کشتار جمعی را حرام اعلان کرده است. برخی مدعی هستند که این فتوا تنها، استفاده از تسلیحات هسته‌یی و نه تولید آن را ممنوع می‌کند. فتوای آیت‌الله خامنه‌ای صراحتاً تولید و انبار کردن تسلیحات هسته‌یی را ممنوع می‌کند. ایشان به طور علنی اعلان کرده‌اند که: «ملت ایران هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌یی نبوده و نخواهد بود... هیچ شکی نیست که تصمیم گیرندگان در کشورهای معاند با ما به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌یی نیست، چرا که جمهوری اسلامی، به لحاظ منطقی، مذهبی و نظری، تحصیل تسلیحات هسته‌یی را یک گناه کبیره می‌داند و بر این باور است که تکثیر چنین تسلیحاتی بی‌معنا، مخرب و خطرناک است.»آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به اظهارات رییس‌جمهور آمریکا، در 18 فوریه سال 2013 اعلان کرد که: «اگر ایران به دنبال تولید تسلیحات هسته‌یی باشد، آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند مانع خواست ملت ایران شود. جمهوری اسلامی ایران خواهان تولید تسلیحات هسته‌یی نیست و این به هیچ وجه به آمریکا ارتباطی ندارد، بلکه بر اساس اعتقادی شکل گرفته است که تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌یی را جنایتی علیه بشریت می‌داند، هم‌چنین بر نابودی تسلیحات هسته‌یی موجود در دنیا نیز پافشاری می‌کند.» 

4. ارزیابی اطلاعاتی ملی (ان‌آی‌ایی) آمریکا در سال 2007 و 2011 نشان می‌دهد که ایران هیچ برنامه فعال تسلیحاتی هسته‌یی در اختیار ندارد؛ هیچ مدرک موثقی وجود ندارد که نشان دهد ایران از سال 2003 برای تولید بمب هسته‌یی تلاش می‌کند؛ و این که رهبری ایران هنوز هم تصمیمی سیاسی مبنی بر تولید سلاح هسته‌یی، نگرفته است. 

5. موضع مخالف ایران نسبت به تسلیحات کشتار جمعی، که سابقه طولانی مدتی دارد، مورد آزمون قرار گرفته است. در دوران جنگ ایران عراق، صدام دستور داد تا از تسلیحات شیمیایی علیه ایران استفاده شود و در سال‌های دهه 1980، استفاده صدام از این تسلیحات، باعث کشته و مجروح شدن صد ‌هزار تن از سربازان و غیر نظامیان ایرانی شد. ایران در برابر این نوع حملات اقدامات تلافی‌جویانه‌ای ترتیب نداد، زیرا امام روح‌الله خمینی بنابر اعتقادات مذهبی‌، مخالف استفاده از تسلیحات کشتار جمعی بود. 

6. ایران هیچ گونه تسلیحات کشتار جمعی در اختیار ندارد و همه معاهدات اصلی که تحصیل تسلیحات کشتار جمعی را منع می‌کنند، امضا کرده‌ است؛ معاهداتی از قبیل معاهده تسلیحات بیولوژیکی، معاهده تسلیحات شیمیایی، معاهده منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی (ان‌پی‌تی) و معاهده جامع منع آزمایشات هسته‌یی. 

7. بر اساس ارزیابی‌های ایران، تملک تسلیحات هسته‌یی تنها یک مزیت کوتاه مدت منطقه‌یی ایجاد می‌کند که به یک نقطه ضعف بلند مدت تغییر شکل می‌دهد، چرا که باعث کلید خوردن یک مسابقه تسلیحات هسته‌یی در منطقه می‌شود که دیر یا زود مصر، ترکیه و عربستان سعودی را وارد این وادی می‌کند. 

8. منطقه عاری از تسلیحات هسته‌یی در خاورمیانه برای اولین‌بار در سال 1974 توسط ایران مطرح شد و اسراییل مانع اصلی در برابر تحقق این پیشنهاد بوده است تنها رژیمی که در منطقه به صد‌ها کلاهک هسته‌یی مجهز است و از اعضای معاهده منع تکثیر تسلیحات کشتار جمعی نیز نیست. این به مثابه یک اهرم سیاسی جدی برای ایران است تا از جامعه بین‌المللی بخواهد به اسراییل فشار وارد کند تا بدون هیچ تعللی به ان‌.پی‌.تی بپیوندد و همه فعالیت‌های هسته‌یی خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآورده و همه تسلیحات و تأسیسات تسلیحاتی هسته‌یی خود را نابود کند. دست یافتن ایران به یک بمب هسته‌یی می‌تواند این معادله را علیه ایران و به نفع اسراییل، تغییر دهد. حتی به تازگی ایران آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی اعلام کرده است که قرار بود در دسامبر سال 2012 در هلسینکی، برگزار شود اما تمایل نداشتن اسراییل برای شرکت در این کنفرانس، باعث به تعویق افتادن این کنفرانس شد. 

9. انتخاب‌های تکنیکی که ایران برای طراحی برنامه هسته‌یی خود در پیش گرفته است، از اولویت داشتن توانمندی کارآمد در عرصه غنی‌سازی و نه دست یافتن هر چه سریع‌تر به توانمندی تسلیحاتی هسته‌یی، حکایت می‌کند. برنامه توسعه ایران روی تکنولوژی‌های هسته‌یی و نه تولید انبوه یا نصب حداکثری سانتریفیوژ‌های آی‌آر-1 یا سانتریفیوژ‌های نسل دومی آی‌آر 2، گردش می‌کند. اگر ایران در پی آن بود که در کوتاه مدت به تسلیحات هسته‌یی دست پیدا کند، شاکله و انتخاب‌های تکنیکی باصرفه‌تری نیز وجود داشت. 

10. ایران هیچ‌گاه نسبت به توسعه فعالیت‌های هسته‌یی دو کاربردی نیازمندی فوری نشان نداده است. حتی فعالیت‌هایی که در گزارش سال 2011 آژانس منعکس شده، به هیچ وجه در راستای یک برنامه تسلیحاتی هسته‌یی نبوده است. بر اساس اظهارات رابرت کلی، یکی از کارشناسان برجسته هسته‌یی آمریکا و از ناظران پیشین آژانس، این گزارش گمراه کننده بود و می‌کوشید «با اخذ اطلاعات و دادن این اطلاعات به خورد کسانی که خواهان در پیش گرفتن گزینه جنگ هستند»، افراطی‌ها را بر سر کار نگاه دارد. 

11. ایران می‌داند که با تبدیل شدن به یک قدرت تسلیحاتی هسته‌یی، روسیه و چین را تشویق می‌کند تا به آمریکا پیوسته و تحریم‌های همه جانبه‌یی را اجرا کنند که اقتصاد ایران را فلج می‌کند. 

12. ایران نمی‌خواهد به اسراییل این بهانه را بدهد تا آمریکا و جامعه بین‌المللی را هماهنگ کند تا با آن چه که تهدیدی حیاتی برای خود می‌پندارد مقابله کرده و جنگی دیگر در خاورمیانه به راه اندازد. 

13. استراتژی غایی ایران آن است که به یک کشور مدرن تبدیل شود که به طور کامل قادر به رقابت با غرب در عرصه تکنولوژی‌های پیشرفته است. اکثریت سیاستمدران برجسته ایرانی بر این باورند که تملیک تسلیحات هسته‌یی به مثابه مانعی خواهد بود که در بلند مدت مانع دسترسی ایران به همکاری‌های تکنولوژیک گسترده ایران با کشورهای پیشرفته خواهد شد. این دسته از سیاستمداران به هیچ وجه خواهان آن نیستند که ایران نیز همانند کره شمالی به لحاظ بین‌المللی به شدت منزوی شود. 

14. در تابستان سال 2011، محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس که 12 سال این سمت را عهده دار بود و جایزه صلح نوبل را اخذ کرد، گفت: «حتی مدرکی کوچک ندیده‌ام که نشان دهد ایران در حال تسلیحاتی کردن برنامه خود بوده و می‌کوشد تأسیسات تسلیحات هسته‌یی ایجاد کرده و از مواد غنی شده خود چنین استفاده‌هایی بکند... من گمان نمی‌کنم که ایران خطری آشکار و بالفعل باشد. همه آن چه که می‌بینم، در واقع اغراق در مورد تهدیدی است که ایران می‌تواند به وجود آورد.» محمد‌ البرادعی در برابر جنگ‌طلبان کمر خم نکرد، بنابراین بعدها جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد. بر اساس اخبار فاش شده از ویکی‌لیکس که بر گرفته از مراسله سفارت آمریکا در وین است، جانشین او، یوکیا آمانو، خود را «به شدت حامی آمریکا» معرفی کرده است که «با هر تصمیم استراتژیکی که در آمریکا اتخاذ شود هماهنگ است، از انتصاب‌های سطح بالا گرفته تا تلاش برای کنترل برنامه تسلیحاتی هسته‌یی ایران.» 

15. در اوایل سال 2012، شبکه سی‌بی‌سی نیوز، از لئون پانتا، وزیر دفاع وقت پرسید که آیا ایران می‌کوشد به تسلیحات هسته‌یی دست پیدا کند یا خیر؟ او پاسخ داد: «خیر. اما می‌دانیم که آن‌ها تلاش می‌کنند توانمندی هسته‌یی را در خود ایجاد کنند. و این چیزی است که ما را نگران می‌کند. خط قرمز ما برای ایران این است: سلاح هسته‌یی تولید نکنید. این یک خط قرمز برای ما نیز هست.» حتی اگر نگرانی اصلی در مورد ایران آن باشد که تهران می‌کوشد به توانمندی «میان‌بر زدن» دست پیدا کند، هرگز نمی‌توان اقدامی غیرقانونی را به تهران نسبت داد؛ و در واقع کشورهای بسیاری وجود دارند که به چنین توانمندی میان‌برزدن دست یافته‌اند از جمله ژاپن و برزیل. 

16. در جریان مذاکرات هسته‌یی سال‌های 2003 تا 2005، میان ایران و فرانسه، آلمان و انگلیس (ایی‌یو3)، ایران طرح‌های مختلف و متنوعی را ارائه کرد که التزام به موارد زیر را شامل می‌شد: 

* نگاه داشتن فعالیت‌های غنی‌سازی در سطح 5 درصد. 

* صادر کردن همه اورانیوم کم‌تر غنی شده یا تزریق آن‌ها به لوله‌های سوختی. 

* التزام به یک پروتکل الحاقی به توافق پادمان‌های آژانس و پایبندی به دستورالعمل 3.1 مذکور در توافق‌نامه‌های تابع توافق پادمان‌ها، که حداکثر سطح شفاف‌سازی را فراهم می‌آورد. 

* اجازه دادن به آژانس برای انجام بازرسی‌های سرزده از تأسیسات غیر اعلانی؛ و

* خارج کردن اورانیوم غنی شده به کشور ثالث برای تزریق آن‌ها به لوله‌های سوختی برای راکتور پژوهشی تهران.

این تلاش‌ها قرار بود این اطمینان را به وجود آورد که هیچ گونه اورانیوم غنی شده‌ای در آینده به سمت برنامه تسلیحاتی هسته‌یی منحرف نخواهد شد. به همین دلیل بود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیراً گفت: «ایران، به منظور اثبات حسن نیت خود، حتی فراتر از تعهدات دستورالعمل‌های قوانین آژانس، عمل کرده است.» با این حال آمریکا و اتحادیه اروپا پیشنهاد مذکور را رد کردند. 

17. در فوریه سال 2010، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشنهاد کرد که ایران فعالیت‌های غنی سازی خود را در سطح کم‌تر از 5 درصد نگاه دارد و در مقابل غرب لوله‌های سوختی لازم برای راکتور پژوهشی تهران را فراهم آورد. غرب این پیشنهاد را نیز رد کرد. 

18. در ماه می سال 2010، ایران با برزیل و ترکیه توافق کرد در عوض خروج ذخیره اورانیوم کم‌تر غنی شده خود، سوخت راکتور پژوهشی خود را دریافت کند. این توافق بر اساس طرح پیشنهادی در پیش‌نویسی شکل گرفت که دولت اوباما با مقامات برزیلی و ترکیه‌ای عقد کرد و این مجوز را به ایشان داد که از طرف واشنگتن می‌توانند با ایران مذاکره کنند. متأسفانه آمریکا با رد کردن این طرح، موفقیت خود را خراب کردند. 

19. هرمان ناکارتس، معاون دبیرکل آژانس در امور پادمان‌ها، در آگوست سال 2011 از تهران دیدن کرد. او از اختیار نامحدود برای دیدن از همه تأسیسات و سایت‌های هسته‌یی ایران، برخوردار شد. در هنگام بازدید‌ها، وی خواهان ورود به تأسیسات پژوهشی و بخش توسعه سانتریفیوژ‌های پیشرفته و دیگر تأسیسات مرتبط آر اند دی شد که اجازه ورود به وی داده شد. هیچ کشور دیگری اجازه چنین نظارتی را به آژانس نداده و امکان دسترسی این چنینی به تأسیسات هسته‌یی خود را به هیچ کس نداده است حتی جامعه انرژی اتمی اروپا نیز چنین نکرده است. علاوه بر این وی از فعالیت‌های شبیه سازی و تأسیسات آر اند دی راکتور آب سنگین اراک نیز دیدن کرد.به دنبال این دیدار، فریدون عباسی، ریاست سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس اختیار نامحدود داد تا از برنامه و فعالیت‌های هسته‌یی ایران بازدید کند و برای مدت پنج سال به طور کامل نظارت داشته باشد، با این شرط که تحریم‌های علیه ایران برداشته شود با این حال غرب این پیشنهاد را نیز رد کرد.

20. ایران از طرح گام به گام روسیه در تابستان سال 2011 استقبال کرد. طرحی که همه نگرانی‌های غرب در مورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران را بر طرف می‌کرد. این طرح ایران را ملزم می‌ساخت تا: 

* اجازه نظارت کامل به آژانس بدهد. 

* پروتکل الحاقی آژانس و دستورالعمل 3.1 این پروتکل را اجرا کند. 

* تولید اورانیوم بسیار غنی شده را متوقف کرده و غنی‌سازی را به 5 درصد محدود سازد. 

* نصب سانتریفیوژ‌های جدید را متوقف کند. 

* سایت‌های غنی‌سازی را به یک سایت کاهش دهد. 

* نگرانی‌های آژانس را در مورد «وجوه نظامی احتمالی» برنامه هسته‌یی خود و دیگر ابهامات تکنیکی بر طرف کند؛و

* به طور موقت غنی‌سازی را تعلیق کند. این طرح به دلیل فقدان حمایت و استقبال غرب، اجرایی نشد. 

21. این اتهام که ایران در حال ذخیره اورانیوم غنی شده برای تولید سلاح هسته‌یی است، بی پایه و اساس است، چرا که ایران سالانه نیازمند 27 تن اورانیوم است که 3.5 درصد غنی شده است تا سوخت لازم برای تنها نیروگاه تولید برق خود در بوشهر را تغذیه کند. تا به حال، ایران نزدیک به 7 تن از این مواد را تولید کرده و نیازمند 20 تن دیگر است. هر چند که سوخت برای نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها تأمین خواهد شد و برخی افراد ممکن است چنین تصور کنند که نیازی نیست ایران برای نیروگاه بوشهر اورانیوم غنی کند، ‌اما ایران نمی‌تواند به طور کامل به روسیه متکی شود و امیدوار باشد روس‌ها همواره نیازهای آتی ایران به سوخت هسته‌یی را تأمین کنند. 

22. بزرگ‌ترین نگرانی غرب و در نتیجه بالاترین اولویت در مذاکرات هسته‌یی، حول اورانیوم 20 درصد غنی شده‌ ایران بوده است. اولین‌بار در فوریه سال 2010، و دومین بار در سپتامبر 2011، ایران پیشنهاد کرد غنی‌سازی 20 درصد خود را متوقف کند و در عوض لوله‌های سوختی دریافت کند اما این بار هم غرب پیشنهاد ایران را رد کرد. در نشستی که با حضور نماینده ارشد اتحادیه اروپا، یعنی کاترین اشتون و سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌یی ایران در 19 سپتامبر سال 2012 برگزار شد، ایران بار دیگر پیشنهاد داد که غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد خود را به حالت تعلیق در می‌آورد، با این شرط که اقدام متناسبی هم از طرف گروه 1+5 انجام شود. احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ایران گفت که «اگر ایشان سوخت 20 درصد غنی شده به ایران بدهند ما بلافاصله غنی‌سازی 20 درصد را متوقف خواهیم کرد.» اما اروپایی‌ها در برابر حسن نیت وی، تحریم‌های بیش‌تری را بر ایران تحمیل کردند. 

23. هشدار اخیر اسراییل مبنی بر این که ایران در آستانه تولید تسلیحات هسته‌یی قرار گرفته و تا اواسط سال 2013 به این سلاح دست خواهد یافت، پیرو هیچ منطقی نیست چرا که ارزیابی‌های کارشناسان بین‌المللی به این نتیجه رسیده است که ایران چندین سال زمان لازم دارد تا یک کلاهک هسته‌یی کارآمد و با قابلیت پرتاب تولید کند. ارزیابی‌های مذکور این موضع ایران را که تسلیحات هسته‌یی بخشی از استراتژی دفاعی ایران نیست را تقویت می‌کند. 

24. یکی دیگر از مهم‌ترین اتهاماتی که به ایران زده می‌شود این است که به محض دست یافتن تهران به تسلیحات هسته‌یی، از آن برای حمله به آمریکا و اسراییل استفاده می‌کند. این به هیچ وجه عقلانی نیست،‌ چرا که هر گونه تحرک این‌چنینی از طرف ایران علیه آمریکا و اسراییل که هر کدام به ترتیب 8000 و 400 کلاهک هسته‌یی در اختیار دارند، منجر به نابودی کامل ایران می‌شود. ایران به طور علنی این واقعیت را آشکار ساخته است. 

25. نگرانی اصلی برخی از سیاستمداران آمریکا این است که انگیزه ایران برای تحصیل تسلیحات هسته‌یی دست یافتن به بازدارندگی هسته‌یی است. حصول اطمینان از این که واشنگتن به ایران حمله نخواهد کرد، به دنبال تغییر رژیم یا دیگر اهداف این‌چنینی در این کشور نمی‌رود. اگر این نگرانی صحیح باشد، ‌پس تسلیحات هسته‌یی ایران می‌تواند برای جلوگیری از جنگ مورد استفاده قرار گیرد و این یک نتیجه‌گیری مثبت است. اما این نگرانی بر اساس فرضیاتی نادرست شکل گرفته، ‌چرا که ایران در برابر اقدامات جدی آمریکا و غرب برای تغییر رژیم در تهران، از جمله استفاده از جنگ، برای تحصیل تسلیحات هسته‌یی تلاش نکرد.در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، آمریکا و غرب هر آن چه در توان داشتند برای حمایت از طرف مهاجم، یعنی صدام، به کار گرفتند و باز هم نتوانستند ایران را شکست دهند. به رغم باور برخی، ایران بدون تسلیحات هسته‌یی، با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی،‌ هر ساله قدرتمند‌تر شده است. تلاش‌های آمریکا و غرب را برای سرنگون کردن حکومت ناکام گذاشته است در حالی که جایگاه آمریکا و اسراییل در منطقه به رغم هزاران کلاهک هسته‌یی که در اختیار دارند، تنزل یافته است.مساله بعدی آن است که چگونه می‌توان از این باتلاق دیپلماتیک در مورد بحران هسته‌یی ایران بیرون آمد. ایران انتظار دارد جامعه بین‌المللی حق قانونی این کشور را برای غنی‌سازی تحت نظارت ان‌.پی‌.تی به رسمیت بشناسد و تحریم‌ها را بردارد. گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان)، نیز بر اساس ان‌.پی‌.تی پنج خواسته عمده مطرح کرده‌اند: 

1) اجرای پروتکل الحاقی که انجام بازرسی‌های سرزده بیش‌تر توسط آژانس، ناظر هسته‌یی سازمان ملل، از سایت‌های هسته‌یی ایران و نیز سایت‌های نظامی هم‌چون سایت پارچین را ممکن می‌کند. 

2) شفاف‌سازی هر چه بیش‌تر برنامه هسته‌یی با اجرای دستورالعمل 3.1. 

3) صدور اجازه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای فراتر رفتن از ان‌.پی‌.تی و پروتکل الحاقی به منظور برطرف کردن نگرانی‌های مربوط به وجوه نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌یی ایران. 

4) محدود کردن غنی سازی 20 درصد؛ و 

5) تبدیل کردن اورانیوم غنی شده به لوله‌های سوختی یا خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی شده که بلافاصله نمی‌توان آن‌ها را برای مصارف داخلی به کار بست. 

در حالی که این مطالبات بسیار فراتر از اصول و قواعد ان‌.پی‌.تی است، دولت احمدی‌نژاد آمادگی خود برای همکاری را نشان داد. رییس جمهور ایران اعلام کرد که کشورش آماده است «بلافاصله» پس از آنکه جامعه بین‌الملل نیازمندی ایران به سوخت هسته‌یی را تأمین کند، غنی سازی 20 درصد را متوقف کند کاری که در گذشته از انجام آن سر باز می‌زد. هم‌چنین علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران از دستورالعمل 3.1 توافق‌نامه فرعی پروتکل الحاقی به طور مستقیم به عنوان بخشی از پیشنهادی یاد کرد که «نگرانی‌های غرب را به رسمیت می‌شناسد و می‌کوشد با استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارد، آن‌ها را بر طرف کند.» به جای طرح یک بسته پیشنهادی کامل که دربر دارنده مطالبات جدی باشد، گروه 1+5 همواره طرح‌های ساده لوحانه‌ای را مطرح می‌کند و خواهان تحقق مطالباتی حداکثری در برابر حداقل امتیازات است. مشخص است که آمریکا و غرب، تمایل سیاسی لازم برای نهایی شدن توافق با ایران ندارند. طرح‌های پیشنهادی غرب نه حق مسلم ایران برای غنی‌سازی تحت نظارت ان‌.پی‌.تی را می‌پذیرد و نه برداشته شدن تحریم‌های جدی از ایران را. حتی مقامات غربی اعتراف کرده‌اند که طرح جدیدشان تفاوتی با طرح‌های پیشین‌شان ندارد.اگر آمریکا و غرب آماده پذیرش یک راه حل واقع‌نگرانه باشند، که بر اساس آن همه مطالبات عمده هر دو طرف ذیل یک بسته پیشنهادی به صورت گام به گام برآورده شود، رسیدن به توافق میسر است. دیپلماسی مؤثر خواهد بود اگر اوباما، کری و هیگل سیاست فشار آمریکا را که «همه گزینه‌ها را روی میز باقی نگاه داشته» تغییر داده و به سمت رویکردی متوجه شوند که به دنبال راه حلی واقعی برای برون رفت از این بحران است.

احمدی نژاد در ونزوئلا دانشگاه تاسیس می کند!

 دانشگاه احمدی نژاد در ونزوئلا. پیوند دوباره نام رئیس جمهور سابق با کشور محبوبش در امریکای جنوبی. این بار با تاسیس شعبه دانشگاه بین المللی ایرانیان در ونزوئلا. یک سایت اینترنتی نزدیک به احمدی نژاد به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده یکی از برنامه های اصلی آقای احمدی نژاد در مورد دانشگاه ایرانیان توسعه و گسترش آن و همچنین راه اندازی شعبه  در کشورهای  مختلف و علی الخصوص ونزوئلا خواهد بود. این منبع اگاه گفته: یکی از اهداف اصلی آقای احمدی نژاد بسط و جهانی کردن دانشگاه ایرانیان است در صورتیکه اسباب این کار فراهم شود احداث شعبه در کشورهای مختلف و در اولویت نخست کشور ونزوئلا در دستور کار خواهد بود.» این سایت اینترنتی که توسط سردبیر سابق روزنامه «شهروند» متعلق به سازمان هلال احمر اداره می شود در خبری کوتاه به نقل از منبع نزدیک به محمود احمدی نژاد درباره روند کارهای مربوط به دانشگاه بین المللی ایرانیان نوشته:«کارهای بنیادی و لجستیکی این دانشگاه در حال انجام است و اگر کار به همین روال پیش برود از اول بهمن فعالیت دانشگاه به طور رسمی آغاز خواهد شد.» این منبع نزدیک به رئیس جمهور این را هم گفته که: «بر اساس اطلاعی که من دارم قرار است شخص آقای احمدی نژاد هم به عنوان رییس دانشگاه ایرانیان و هم به عنوان استاد دانشگاه در این دانشگاه به تدریس و فعالیت بپردازد.»

اظهارات قاضی مدیرخراسانی درباره پرونده‌ «احمدی‌نژاد»

قاضی سیامک مدیرخراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تاکید بر این که جلسه رسیدگی‌ به پرونده محمود احمدی‌نژاد در موعد مقرر برگزار می‌شود، گفت: تغییری در تعیین وقت دادگاه به وجود نیامده است.وی از بیان جزییات بیشتر در مورد اتهامات و شاکیان پرونده محمد احمدی‌نژاد خودداری کرد و اطلاع‌رسانی در این زمینه را بر عهده سخنگوی دستگاه قضایی دانست.رییس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران درباره پرونده موسوم به تعاونی مسکن اداره برق، اظهار کرد: تاکنون بیش از 25 جلسه دادگاه در مورد این پرونده تشکیل شده است و جلسات همچنان ادامه دارد.وی با بیان این که این پرونده، 5 متهم دارد، خاطرنشان کرد که دفاعیات از تمامی متهمان اخذ شده است. مدیرخراسانی تصریح کرد: در تمامی جلسات رسیدگی به پرونده تعاونی مسکن اداره برق، شاکیان حضور دارند و نمی‌توان گفت که جلسات این دادگاه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. رسیدگی به پرونده شرکت تعاونی مسکن اداره برق از سال 82 در دادسرای عمومی و انقلاب آغاز و پس از گذشت مدت زمانی این پرونده برای رسیدگی و صدور حکم به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، ارسال شد. شعبه مذکور چندین نوبت وقت رسیدگی تعیین کرد اما به دلیل همزمانی رسیدگی به پرونده‌های مطرح در این شعبه، اوقات رسیدگی به زمان‌های دیگری موکول شد و در نهایت شعبه مذکور شهریور ماه رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داد.

سعيد امامی و محمدجواد ظريف هر دو در يك پازل بازی می‌كردند

هفته‌نامه «۹ دی» گفتگویی جنجال برانگیز از یک دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه درباره دیپلماسی دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی منتشر کرده است. محمود مهدی سلطانی یکی از دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه در گفتگو با این هفته‌نامه ادعا‌ها و اتهاماتی علیه برخی همکاران خود از جمله محمدجواد ظریف مطرح کرده است.این دیپلمات «خانه‌نشین» پس از شش ماه پیگیری خبرنگار هفته‌نامه «۹ دی» حاضر به انجام این گفتگو آن‌هم در «خودروی شخصی‌اش» شده است.سایت «نکات پرس» نزدیک به محمود احمدی‌نژاد نیز متن کامل این مصاحبه را بازنشر کرده و نوشته در صورت تذکر نهاد‌های امنیتی و قضائی این گفتگو را حذف خواهد کرد.آقای مهدی سلطانی در این گفتگو از وجود «خائنینی» در وزارت امور خارجه خبر داده و گفته در حال حاضر اعضای سازمان مجاهدین خلق نیز در برخی سازمان‌های رسمی ایران «نفوذ» پیدا کرده‌اند.وی با انتقاد صریح از عملکرد وزارت امور خارجه دولت‌های هاشمی و خاتمی گفته «هنوز خیانت‌های برخی از مسئولان سابق افشا نشده است» و «چقدر مردم باید به بعضی‌ها اعتماد کنند.»این دیپلمات «خانه‌نشین» از دیپلمات‌هایی در بدنه وزارت خارجه نام می‌برد که یا «جاسوس» اسرائیل بوده‌اند و یا در به رسمیت شناختن آن از سوی ایران در جهان نقش داشته‌اند.وی در بخش دیگری از این گفتگو امضای «کنوانسیون جامع تست و آزمایش هسته‌ای» از سوی علی‌اکبر ولایتی را اقدامی در جهت به رسمیت شناخته شدن اسرائیل در دنیا دانسته است.مهدی سلطانی همچنین از محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه دولت یازدهم به عنوان «همکار» سعید امامی نام برده و با طرح اتهاماتی علیه وی افزوده که هر دوی آنها «در یک پازل» بازی می‌کردند.این دیپلمات از وجود جریانی در وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی خبر داده که اگر «می‌دانستند احمدی‌نژاد یک روزی مزاحم این‌ها خواهد شد توسط تیم عملیاتی خود وی را هم ترور می‌کردند.»مهدی سلطانی به طور غیر مستقیم ترور شاپور بختیار از سوی جمهوری اسلامی را نیز تائید کرده و گفته که باید به جای وی٬ مسعود رجوی ترور می‌شد.وی از «قتل‌های زنجیره‌ای» رخ داده در دولت محمد خاتمی نیز به عنوان یکی از اقدامات این جریان برای باز نگاه داشتن پرونده حقوق بشر ایران در سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌المللی نام برده است.

لاریجانی دومین مصوبه دولت روحانی را ابطال کرد

در مدت تصدی علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی بارها مصوبات دولت سابق توسط وی ابطال شد که این مسئله منجر به بروز اعتراضات شدیدی از سوی قوه مجریه و مسئولان ارشد دولت احمدی نژاد شده بود و آنها این اقدام را بر خلاف مقررات و اختیارات رییس مجلس می دانستند؛ هرچند بهارستانی ها این موضوع را رد می کردند.چهارم آبان ماه بود که این ماجرا برای دولت یازدهم نیز اتفاق افتاد و علی لاریجانی به مصوبه ۲۱ شهریور دولت روحانی با موضوع رفع موانع تولید و اشتغال ۴ ایراد قانونی گرفت و تشکل کارگروه جهت تسهیل ترخیص کالاها را غیر قانونی اعلام کرد. 

اگرچه دولت یازدهم در این زمینه مانند بسیاری موضوعات دیگر سکوت کرد و واکنش رسمی در این زمینه رخ نداد اما در عین حال، اسناد نشان می دهد دومین مصوبه مهم دولت تدبیر و امید نیز مورد ایرادات متعدد کارگروه تطبیق مصوبات دولت قرار گرفته است.بر این اساس، در حالی که هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده 9 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی اساسنامه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را اصلاح و تصویب کرد، این مصوبه مورد ایرادات متعدد مجلس قرار گرفته است .از جمله ایرادات متعدد لاریجانی که خبری از اصلاح آن ظرف یک هفته مقرر نیز نشده آن است که دولت حق نداشته سهام شرکت را متعلق به دولت جمهوری اسلامی بداند و باید این سهام، به نام وزارت نفت باشد. همچنین محول شدن تعیین وظائف و اختیارات این شرکت توسط وزارت نفت، استفاده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از بودجه شرکت ملی نفت و درج برخی ضوابط حسابداری در اساسنامه دیگر مواردی است که به زعم مجلسی ها و بررسی هیئت مذکور، مغایر قوانین و مغایرت تشخیص داده شده است.با توجه به اینکه با پایان مهلتی که در نامه لاریجانی برای اصلاح مصوبه دولت ذکر شده، مستندی از تغییر مفاد مورد ایراد رییس مجلس دیده نمی شود، لذا باید این نامه را به عنوان دومین اقدام مجلس برای لغو مصوبات دولت ثبت کرد.

موسویان: فرانسه در ساخت بمب اتمی به هند کمک کرد

یک عضو سابق وزارت خارجه ایران به شبکه راشا تودی گفت: مساله فرانسه در موضوع هسته‌ای ایران بمب نیست زیرا با اسرائیل که ۴۰۰ بمب اتمی دارد روابط استراتژیک دارد و به هند و پاکستان در ساخت سلاح هسته‌ای کمک کرده است. حسین موسویان عضو تیم مذاکره کننده پیشین ایران در مصاحبه با شبکه راشا تودی در پاسخ به سوالی درباره تلاش فرانسه برای مورد ملاحظه قرار دادن نگرانیهای اسرائیل در مذاکرات هسته ای و سفر فرانسوا اولاند به اسرائیل و تاثیر آن بر دور بعدی مذاکرات ژنو گفت: پیش نویس یک توافق صلح جویانه روی میز است. فرانسه دچار یک اشتباه تاریخی خواهد شد اگر به سبب ادعاهای اسرائیل مانع تحقق این توافق شود. در سال ۱۹۹۲ اسرائیل ادعا کرد ایران تا ۱۹۹۵ بمب هسته ای خواهد داشت. در ۱۹۹۵ ادعا کرد که ایران تا ۱۹۹۸ و بعد در ۱۹۹۸ ادعا کرد که ایران تا ۲۰۰۲ صاحب بمب می‌شود. ۲۰ سال است که اسرائیل این ادعا را تکرار کرده و هر بار هم دروغ از آب در آمده است. تکیه بر دروغ‌های اسرائیل خطای بزرگی است.وی درباره اینکه فرانسه اعلام کرده تا مطمئن نشود که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست تحریمها کاهش نمی یابد و با اشاره به گزارش هفته جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اولا که آژانس در ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰۰۰ نفر-روز بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران داشته و مکررا اعلام کرده که هیچ انحرافی به سمت ساخت سلاح هسته ای در ایران یافت نشده است. ثانیا بعید میدانم مسئله فرانسه بمب اتم باشد زیرا با اسرائیل که ۴۰۰ بمب اتمی دارد روابط استراتژیک دارد. فرانسه در ساخت سلاح هسته ای به اسرائیل و هند و پاکستان کمک کرد، حتی در دهه ۸۰ یک راکتور هسته ای به صدام داد که سوخت بمب اتم مصرف می‌کرد. بنابراین هم رفتار دوگانه فرانسه آشکار است و هم ثابت می‌کند که فرانسه در گسترش بمب هسته ای فعال بوده است.این کارشناس مسائل هسته ای درباره اظهارت بنیامین نتانیاهو که امروز یک شنبه گفته بود برای توافق خوب با ایران فشار تحریمها باید افزایش یابد نیز گفت: ادعای اسرائیل این بوده که با تحریم و فشار بیشتر، ایران از برنامه اتمی خود دست خواهد کشید. تحریمها از ۲۰۰۶ علیه ایران اعمال شد. قبل از تحریم ایران ۳۰۰۰ سانتریفیوژ داشت و حالا بعد از این همه تحریم ایران ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ دارد. قبل از تحریم ایران زیر ۵ درصد غنی سازی می‌کرد و بعد از تحریم در سطح ۲۰ درصد. قبل از تحریم ایران چند صد کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده داشت و حالا ۸۰۰۰ کیلوگرم. بنابراین فشارها و تحریمها عملا دنیا را به سمت افزایش توانمندی هسته ای ایران سوق داده است.

بقایی: روحانی پاسخ نامه ها را نداد، در حال تخلیه ساختمان لادن هستیم

معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان از تخلیه ساختمان لادن خبر داد و گفت: علی‌غم نامه‌هایی که به رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از تخلیه ساختمان لادن نوشته‌ایم هنوز هیچ پاسخی به نامه هایمان داده نشده است.حمید بقایی معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان و معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به درخواست وزارت دادگستری مبنی بر تخلیه ساختمان لادن اظهار داشت: هم‌اکنون در حال تخلیه ساختمان لادن هستیم.وی افزود: علی رغم اینکه نامه‌هایی را به حجت‌الاسلام روحانی برای جلوگیری از تخلیه ساختمان لادن توسط وزارت دادکستری نوشتیم، پاسخی را دریافت نکردیم و نامه‌های ما بدون جواب ماند.معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان بدون اشاره به محل جدید استقرار محمود احمدی‌نژاد و محل جدید دفتر دانشگاه ایرانیان گفـت: 3 مکان مدنظر ماست که در نهایت مشخص خواهیم کرد که دفتر دانشگاه را در کجا مستقر کنیم.بقایی خاطرنشان کرد: ساختمان لادن بر اساس مصوبه دولت به صدا و سیما واگذار شده بود ولی به محض روی کار آمدن دولت جدید انگار لغو این مصوبه از مشکلات اساسی مردم بوده که دولت به طور جد به دنبال تخلیه این ساختمان بود.

ادعای «اکبر خوشکوشک» درباره قتل «فرخزاد»

اکبر خوشکوشک پس از 14 سال سکوت - یعنی از زمان بازداشت پس از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای - شامگاه گذشته 25 آبان‌ماه ادعا کرد که علیرضا نوری‌زاده شاه‌کلید دروغ دخالت ایران در قتل فریدون فرخزاد است.خوشکوشک که چند روز قبل نیز در صفحه فیسبوک خود به صورت سربسته و مبهم، نوری‌زاده را به پرسش و پاسخ در این زمینه فراخوانده بود، این بار با خطاب قرار دادن او با صراحت بیشتری نوشت: «بالاخره من آن زمان که در وزارت اطلاعات بودم ارتباط خوبی داشتیم. شما نامه‌ای نوشتید برای بازگشت به کشور، قرار شد صداقت خود را ثابت کنید. شما هم قول همکاری دادید. یک: کمک کردن برای بازگشت آنان که می‌خواهند بازگردند. دو: اخبار گروه‌های معارضه که علیه جمهوری اسلامی کارهای سیاسی می‌کنند. سه: اخبار از نظریات کشورهای خلیج فارس خصوصا عربستان سعودی.بعد فوت مرحوم سعید امامی و دستگیری من که در زندان بودم، شما شروع کردید علیه من به دروغگویی. یک نمونه، قتل فرخزاد. شما قطعا یادتان باید باشد که از طریق شما برای مرحوم فرخزاد از شهر بن پاسپورت تهیه شد و من هم برای خرید بلیط و مخارج سفر به ایران به شما پول دادم. شما یک شو با حضور مرحوم فرخزاد و هایده در برلین راه انداختید و فرخزاد به همه اعلام کرد که می‌خواهد برود به ایران و به آن افتخار می‌کند. این خواست ما بود از شما که انجام شد. بعد چه اتفاقی افتاد که ایشان کشته شد؟ شما هم در تمام شبکه‌ها و رسانه‌ها و سایت‌ها علیه من اعلام کرده‌اید که من کشته‌ام!

شما دارید به سیستم اطلاعاتی و امنیتی آلمان توهین می‌کنید. قرار ما در لندن بود. آیا شما از سازمان امنیتی آلمان به نام ان.دی.ان سوال کرده‌اید؟ اصلا سوال کرده‌اید از اداره مهاجرت آلمان؟ فکر نمی‌کنید این حرف‌ها برای عوام‌فریبی است و کم کردن اصل موضوع که شما برای ما کار می‌کردید؟ فکر کردی زمان مصرف من تمام شده و مرا هم مثل سعید امامی می‌کشند و از شما ردی نمی‌ماند؟ یا اینکه فکر کردی ارتباط با شما لو می‌رود؟در کل بعد از 14 سال صبر و خارج شدن از محرمانه به عادی از نظر اطلاعات، به خدمت شما عرض کردم که حاضرم تمام ارتباطات با شما و فیلم از شما و صدای شما را که در اختیارم هست در اختیار عموم قرار دهم. بالاخره ماه زیر ابر نمی‌ماند. من حاضر به هر گونه تماس یا ارتباط با شما برای روشن شدن موضوع قتل مرحوم فرخزاد در بحث‌های آینده هستم. آیا کشتن یک نفر که افسرده شده و می‌خواهد به کشور بازگردد و همه لوازم آن را فراهم می‌کند چه معنی دارد که با او با قوه قهری برخورد شود؟ آیا رابطه تجاری صنعتی ایران و آلمان مهم نیست که آن زمان سالی چند میلیارد دلار است؟»وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبانش درباره سعید امامی، نوشت: «نظر مرحوم سعید این بود که باید برای آنها که از ایران رفته‌اند فضایی برای بازگشت باشد.»او در واکنش به اعتراض فردی دیگر درباره سعید امامی، نوشت: «مطلب واقعی را از کسی که 15 سال در کنار مرحوم سعید امامی بود باید سوال کرد، نه از یک مشت دروغگوی مزدور.»به گزارش ایسنا، اکبر خوشکوشک از نیروهای اطلاعاتی کشور بود که پس از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای بازداشت شد.

اکبر خوشکوشک در تصویر مشخص شده است

هاشمی: به رهبری گفتم اگر اتفاقی برای محصورین رخ دهد ننگش همیشه بر دامن نظام خواهد ماند

 فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی هفته گذشته با هاشمی رفسنجانی دیدار کردند. در این دیدار که فرزندان و همسر آقای هاشمی نیز حضور داشتند٬ فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی به بیان ابعاد حصر و شرح آخرین وضعیت جسمی والدین خود پرداختند. محمدحسین کروبی٬ فرزند ارشد مهدی کروبی با شرح این دیدار در فیسبوک خود گفته که در این دیدار دختران آقای موسوی گزارشی از آنچه در روز عید غدیر از سوی ماموران هنگام دیدار با والدین خود رخ داده بود به آقای هاشمی ارائه نمودند.در روز عید غدیر ماموران امنیتی مستقر در منزل آقای موسوی و خانم رهنورد٬ ضمن اعمال رفتار خارج از عرف در خصوص بازرسی بدنی ایشان٬ اقدام به سیلی زدن به صورت زهرا و نرگس موسوی نموده بودند.در ادامه این دیدار٬ محمدحسین کروبی به بیان شرایط جسمی آقای کروبی و نیز تشریح مصائب ایشان و ابراز نگرانی از وضعیت سلامت پدرش به دلیل شرایط حصر پرداخته بود. وی خبرداده که آقای کروبی از آرتروز و پوکی استخوان رنج می برد و دو ماه است که ایشان قادر به راه رفتن در آپارتمان محل حبس شان نیستند. محمدحسین کروبی خطاب به آقای هاشمی تاکید نموده که پس از انتخابات٬ نه تنها اتفاق مثبتی در برخورد با پدرش صورت نگرفته٬‌ بلکه از جهاتی اوضاع بدتر هم شده است. هفته گذشته و ساعاتی پیش از دیدار فرزندان موسوی و کروبی با آقای هاشمی٬ فاطمه کروبی میزبان محمدخاتمی بود. در آن دیدار خانم کروبی از انتقال دوباره همسرش به بیمارستان خبر داده بود. نگرانی های زیادی درباره وضعیت جسمی آقای کروبی طی هفته های اخیر منتشر شده است. خانواده مهدی کروبی در راستای بهبود وضعیت جسمی ایشان تاکید دارند که باید آقای کروبی را به منزل شخصی اش در منطقه جماران منتقل نمایند٬ اما نهادهای امنیتی همچنان به این مهم بی توجه هستند . در بخشی از این دیدار٬ فرزند ارشد مهدی کروبی با انتقاد از مشی وزیر اطلاعات در برخورد با مجموعه تحت امرش خطاب به هاشمی رفسنجانی گفته:‌” با دوچرخه نمی‌توان به وزارتخانه‌ای رفت که وزیر قبلی‌اش با ترن به آنجا رفته است و عدم تغییر شرایط پدرمان هم به همین دلیل است.” هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار ضمن ابراز ناراحتی از شرایط موجود برای آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد٬ از دیدار اخیرش با آیت الله خامنه ای خبر داده که در آن دیدار آقای هاشمی خطاب به رهبری گفته که :”اگر اتفاقی برای این محصورین رخ دهد ننگش برای همیشه بر دامن این نظام خواهد ماند.” آقای هاشمی تاکید کرده بود که شرایط آقایان کروبی و موسوی شرایط حصر نیست بلکه زندان انفرادی است. مشروح کامل این دیدار را  بخوانید : هفته پیش فرصتی فراهم شد که همراه با فرزندان آقای موسوی، برای دیدار با آقای هاشمی رفسنجانی به منزل ایشان برویم. در این ملاقات که همسر و فرزندان آقای هاشمی هم حضور داشتند، ابتدا فرزندان آقای موسوی گزارشی از اخرین وضعیت پدر و مادرشان و اتفاقاتی که در روز عید غدیرخم برای آنها پیش آمده بود به آقای هاشمی دادند. سپس من هم گزارشی از محل اقامت نامناسب پدرم و آخرین وضعیت سلامتی ایشان دادم و اشاره کردم که:« آرتروز زانو و پوکی استخوان آقای کروبی را رنج می‌دهد بطوری که نزدیک به دوماه است که قادربه پیاده روی در آپارتمان محل حصرشان نیستند.» همچنین گفتم که با تغییر دولت نه تنها اتفاق مثبتی در برخورد با ایشان صورت نگرفته که از برخی جهات اوضاع بدتر هم شده است. برای آقای هاشمی توضیح دادم که این رفتار ریشه در صحبت وزیر اطلاعات در مجلس دارد که بیان نمودند من با دوچرخه وارد این وزارتخانه خواهم شد و نه با اتوبوس. درحالی که همه می‌دانیم وزیر قبلی با ترن وارد این وزارتخانه شده بود. به آقای هاشمی گفتم با دوچرخه نمی‌توان به وزارتخانه‌ای رفت که وزیر قبلی‌اش با ترن به آنجا رفته است و عدم تغییر شرایط پدرمان هم به همین دلیل است. به ایشان عرض کردم که پس از هزار روز حبس و حصر اینجا اولین جایی است که ما برای تظلم‌خواهی مراجعه کرده‌ایم چون شما با اعضای این دولت که براساس رای مردم انتخاب شده است نزدیک میباشید. همچنین به آقای هاشمی گفتم که:«حداقل انتظار ما این است که آقای کروبی برای ادامه حصر غیرقانونی به منزل شخصی خود منتقل شود تا شرایط سلامت ایشان تحت نظر خودمان باشد.» آقای هاشمی هم ضمن ابراز تاسف از عدم تغییر شرایط برای آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد بیان کردند که:«این حصر نیست بلکه یک زندان انفرادی است. چندی پیش هم در ملاقاتی به مقام رهبری گفتم اگر اتفاقی برای این محصورین رخ دهد ننگش برای همیشه بر دامن این نظام خواهد ماند. صلاح و خیر نظام در این است که هرچه زودتر از آنها رفع حصر شود. درشرایط فعلی رفع حصراز جمله مطالبات جدی مردم است و در ملاقات‌هایی که با اشخاص و گروه‌ها دارم، هرجا که نام کروبی و موسوی برده می‌شود با ابراز احساسات جمع مواجه می‌شوم.» در پایان این دیدارآقای هاشمی از ما خواستند که سلام مخصوص‌شان را به آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد برسانیم.و انشالله امیدوارم که این نگرانی را علاوه‌ بر ایشان، سران دولت که منتخب مردم هستند نیز داشته باشند تا بلکه تغییری در شرایط فعلی حاصل آید. 

علم‌الهدی: الحمدلله دیپلمات‌های ما تسلیم نشدند

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به نشست ژنو، گفت: در جریان مذاکرات الحمدلله دیپلمات‌های ما تسلیم نشدند و عزت نظام را حفظ کردند.«آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی» امروز 24 آبان‌ماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه که در جمع زایران و مجاوران حضرت رضا(ع) در حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: در جریان مذاکرات الحمدلله دیپلمات‌های ما تسلیم نشدند و عزت نظام را حفظ کردند. اگر ایران دنبال دختر سه ساله اباعبدالله(ع) راه بیفتد هرگز به آمریکا باج نمی‌دهد.علم‌الهدی گفت: همانطور که در کربلا دشمن از طریق تحریم به مقابله با امام حسین(ع) پرداخت و از طریق بستن آب بر اهل بیت ایشان می‌خواست امام حسین را به زانو در بیاورد، امام حسین(ع) تا آخرین لحظه در برابر تحریم دشمن ایستاندند و با دشمن وارد مذاکره نشدند و از طریق مسالمت‌آمیز در صدد ارتباط با دشمن برنیامدند، هم‌اکنون ما هم باید از همین الگو در سیاست خارجی خود بهره گیریم.امام‌جمعه‌ی مشهد خاطرنشان کرد: دشمن تمام قدرتش را برای تحقیر خانواده‌ی امام حسین(ع) به کار بست اما آنان هیچ خواهش و التماسی را در برابر وحشی‌گری‌های دشمن انجام ندادند.عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقاومت و ایستادگی حضرت رقیه(س) در روز عاشورا تصریح کرد: مزدوران ابن زیاد برای تحقیر اهل بیت(ع) از هیچ کوششی فروگذار نکردند و حضرت رقیه(س) با ایستادگی در برابر دشمن به ما درس مقاومت داد.علم‌الهدی با بیان اینکه عزت و مقاومت در برابر تهدید و تحریم، درس عاشوراست، افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری مسوولان کشوری باید از همه‌ی ظرفیت‌های دیپلماسی برای کاهش تحریم‌ها استفاده کنند، که خوشبختانه سیاست‌مداران ایرانی در این زمینه موفق بودند، از آنجا که وزیر امور خارجه آمریکا، مدعی است ایران در مذاکرات ژنو حاضر به توافق نشده است و این بدین معناست که ایران عزت خود را به بیگانه نمی‌فروشد.وی دامه داد: وظیفه‌ی ما این است که حق خود را به مطامع آمریکا نفروشیم و در برابر آنها تسلیم نشویم و همانطور که این انقلاب را به تبعیت از سیره‌ی امام حسین(ع) به پیروزی رساندیم و در 8 سال دفاع مقدس در برابر تجهیزات پیشرفته دشمن ایستادگی کردیم و آنان را به خاک نشاندیم اکنون هم باید آنان را نابود کنیم.علم‌الهدی با اشاره به خباثت آمریکا یادآور شد: استکبار در آستانه‌ی نابودی است به سبب این‌که ما هیچ‌گاه تن به ذلت نخواهیم داد.متدین عاشورایی، متدین سیاسی است امام‌جمعه‌ی مشهد در بخش دیگری از سخنانش گفت: دستاورد عاشورا آموزش و سازندگی در جهت سیاست است و متدین عاشورایی، متدین سیاسی است، کربلا و عاشورا یک خاطره‌ی عاطفی و یک واقعه‌ی احساسی نیست، بلکه یک حادثه‌ی آموزشی و سیاسی است.امام‌جمعه‌ی مشهد تصریح کرد: عاشورا در عرصه‌ی سیاست به ما جهت می‌دهد. انسان عاشورایی سیاسی، سیاست را با معیارهای دین اندازه‌گیری می‌کند.عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بقای عاشورا و حادثه‌ی کربلا اصلاح سیاست در عرصه‌های مختلف و ظرفیت‌های گوناگون در جامعه اسلامی و شیعی است.وی با اشاره به این‌که در جریان حادثه‌ی عاشورا دو نوع درس وجود دارد، افزود: اول درس توحید و مجاهدت در سیمای امام حسین(ع) و دوم درس نتیجه‌ی دنیاپرستی و بی‌بندوباری مردمی که در پای مقام و شهوات همه چیز خود حتی دین و پیامبر خود را قربانی کردند.وی با قیاس دوره‌ی کنونی با واقع عاشورا یادآور شد: واقعه‌ی کربلا به عنوان عنصر دین‌مدار و خدایی به ما یاد می‌دهد در برابر تهاجمات استکبار و مقابله آن با دین تکلیف خودمان را روشن کنیم.

بازی با کلمات نمی تواند اتفاقات ژنو را تغییر دهد


ظریف - کری

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد دلیل به توافق نرسیدن طرفین در مذاکرات اخیر ژنو گفت: «بازی با کلمات نمی‌تواند [واقعیت] اتفاقات بین پنجشنبه ساعت ۶ بعدازظهر تا شنبه ساعت ۵: ۴۵ بعدازظهر را تغییر دهد.»جان کری وزیر خارجه آمریکا، ساعاتی پیش از واکنش آقای ظریف، در امارات متحده عربی به خبرنگاران گفته بود این ایران بوده که از پذیرفتن توافقنامه پیشنهادی گروه ۵+۱ در جریان مذاکرات هسته‌ای ژنو خودداری کرده است.وزیر امور خارجه ایران در یک پیام توییتری دیگر بدون نام بردن مستقیم، فرانسه را متهم کرده که پنجشنبه‌ شب با نیمی از پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا مخالفت کرده و جمعه صبح هم در این باره با خبرنگاران گفت‌وگو کرده است.محمد جواد ظریف نوشته است: «آقای وزیر، آیا این ایران بود که پنجشنبه شب، نصف پیش‌نویس آمریکا را زیر و رو کرد و جمعه صبح، علنا علیه آن صحبت کرد؟»آقای ظریف همچنین در مصاحبه‌ای به شبکه دو تلویزیون ایران گفته است که بخش عمده مذاکرات سه روز ژنو بین کشورهای غربی بوده است تا اختلافات داخلی خود در مورد موضع ایران را برطرف کنند.او گفت که از بعد از ظهر پنجشنبه تا حدود غروب شنبه، دیدارهایش با کا‌ترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری برای ارائه نظرات گروه غربی به او و شنیدن واکنش ایران بوده است.وزیر امور خارجه ایران در عین حال گفت که در ظرف سه روز گفتگو‌ها پیشرفت قابل توجهی درباره جزئیات و چارچوب‌ها حاصل شد.آقای ظریف همچنین این نظر که ایران تلاش می‌کند از طریق این گفتگو‌ها بین آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن اختلاف بیاندازد را رد کرد و افزود: «موضوع، موضوع ارتباط ایران و آمریکا نیست، در این مذاکرات. موضوع این مذاکرات حل بحث هسته‌ای است.»محمد جواد ظریف خطاب به جان کری :"آقای وزیر، آیا این ایران بود که پنجشنبه شب، نصف پیش‌نویس آمریکا را زیر و رو کرد و جمعه صبح، علنا علیه آن صحبت کرد؟"لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، جمعه پیش و در حالی که هنوز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در ژنو به پایان نرسیده بود، در مصاحبه‌ای گفت که کشورش از پیش‌نویس موافقتنامه با ایران راضی نیست..آقای ظریف در پیامی جداگانه بر روی صفحه توییتر خود، با تاکید بر اینکه ایران متعهد به مذاکرات سازنده بر سر برنامه هسته‌ای است، «تعامل از جایگاه برابر» را «کلید دسترسی به اهداف مشترک» دانسته است.وزیر امور خارجه آمریکا امروز گفت این کشور برای رسیدن به توافق با ایران عجله ندارد، اما امیدوار است در ماه‌های آینده توافقی به دست بیاید که «با معیارهای همه طرف‌ها سازگار باشد».همزمان لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم در مورد دستیابی به توافق با ایران کلیک ابراز امیدواری کرد و رسیدن به چنین توافقی را دور از دسترس ندانست.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نسبت به چشم انداز توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی به شدت ابراز نگرانی کرده و توافق احتمالی بر اساس پیشنهادهای ایران را «اشتباه تاریخی» خوانده است.آقای کری در اظهارات امروز خود تأکید کرده توافقی که گروه ۵+۱ در پی آن است، می‌تواند در حفاظت از اسرائیل موثر‌تر از اقدامات دیگر باشد.او گفته آمریکا از همپیمانان خود در منطقه در مقابل تهدیدهای خارجی قاطعانه حمایت خواهد کرد.

کری:برای توافق با ایران واقعاً نزدیک بودیم

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که هیچ یک از اختلافات بین گروه ۱+۵ و ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران آنقدر بزرگ نیست که مانع رسیدن به توافق شود. «جان کری» در گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» تصریح کرد که هیچ‌یک از اختلافات بین گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و ایران درباره برنامه هسته‌ای آنقدر بزرگ نیست که مانع حصول توافق شود.وی تصریح کرد که آنها به توافق در نشست پایان هفته در «ژنو» بسیار نزدیک شدند اما باقی جهان باید مطمئن شود که ایران به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای نیست.دور بعدی نشست ایران و 1+5 قرار است 20 نوامبر (29 آبانماه) درباره برنامه هسته‌ای تهران در «ژنو» برگزار شود.کری ادامه داد: ما واقعاً خیلی خیلی نزدیک بودیم، واقعاً نزدیک بودیم.وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که کار کردن بر روی اختلافات میان آمریکا و ایران احتیاج به زمان دارد و گفت: ما حدود ۳۵ سال با یکدیگر صحبتی نداشتیم. ما به اندازه‌ای که در این ۳۰ ساعت با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردیم، در این ۳۰ سال اخیر گفت‌وگو نکرده بودیم.کری تصریح کرد که مهم و حیاتی است که مطمئن شویم ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد و مذاکرات درباره غنی‌سازی در حال پیشرفت است.وی به بی بی سی گفت: آنها باید ببیند که استانداری وجود دارد که آنها می‌توانند کاری انجام دهند، به شرطی که آنها استانداردهای خاص برای انجام آن کارها را تحقق بخشند.کری درباره نشست ژنو گفت: ما در زمینه یک پیشنهاد مطرح در مقابل ایران اتحاد داشتیم اما ایرانیان احساس کردند که باید به خانه بازگردند.

هشدار چند ماه قبل رهبر انقلاب به فرانسه چه بود؟

دور جدید مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو در حالی به نتیجه نرسیده است که در این میان فرانسه نقش قابل توجهی در این راستا داشته است. بر پایه اخبار منتشر شده منابع خبری مختلف از مذاکرات، فابیوس وزیر خارجه فرانسه بیش از دیگر اعضای 5+1 خواستار عقب نشینی ایران از حقوق هسته ای خود و افزایش تحریم ها بوده است. این تقسیم کار میان فرانسه و اسراییل در حالی صورت گرفته که سیاست های ضد ایرانی دولت فرانسه از دوره سارکوزی افزایش یافت.در این باره رهبر معظم انقلاب نیز جندی قبل در نخستین روز سال 92 در حرم رضوی علیه السلام فرمودند:«بعضی از دولتهای ديگر هم دشمنی‌هائی دارند. من اينجا مناسب ميدانم كه بگويم مسئولين دولت فرانسه هم در چند سال اخير دشمنی‌های آشكاری با ملت ايران كرده‌اند؛ اين يك ناهوشمندی از سوی دولتمردان فرانسه است. انسان عاقل، بخصوص سياستمدار عاقل، هرگز نبايد انگيزه‌ی اين را داشته باشد كه موجودی را كه دشمن او نيست، تبديل به دشمن كند. ما با دولت فرانسه، با كشور فرانسه مشكلی نداشتيم؛ نه در طول تاريخ مشكلی داشتيم، نه در دوران حاضر؛ اما سياست غلط از زمان ساركوزی ــ كه دولت امروز فرانسه هم متأسفانه همان راه را میرود ــ دشمنی با ملت ایران است. به نظر ما این كار غلطی است، كار غیرمدبرانه و غیرعاقلانه‌ای است، كار ناهوشمندانه‌ای است.»

واکنش مطهری به اظهارات ضرغامی در مورد موسوی و کروبی

علی مطهری که در گفت و گویی تفصیلی از رئیس رسانه ملی به دلیل عدم اختصاص وقت به موسوی و کروبی برای پاسخگویی انتقاد کرده بود، در واکنش به سخنان روز گذشته عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما که این اظهارات مطهری را تکذیب و تاکید کرده بود رسانه ملی بلافاصله پس از انتخابات به سران فتنه برای پاسخگویی زمان داد اما خودشان نپذیرفتند، جوابیه ای را در اختیار فارس قرار داد.عزت الله ضرغامی روز گذشته درباره اظهارات اخیر علی مطهری که سخنان وی را در مورد وقت دادن به سران فتنه در رسانه ملی تکذیب کرده بود، گفت: این موضوع گذشته است؛ من همان زمان اعلام کردم که ما از نامزدهای معترض درخواست کردیم که بیایند اگر مطلبی دارند بیان کنند و با دیگران مناظره داشته باشند اما متاسفانه نه آمدند و نه علاقمند بودند با دیگری صحبت کنند. معترضان علاقمند بودند که به صورت یکطرفه و به صورت بیانیه در رسانه ملی صحبت کنند که این به هیچ عنوان سابقه نداشته است. ما در یکی دو روز اول درخواست حضور در رسانه ملی را به آنها داده بودیم.متن کامل جوابیه علی مطهری به عزت الله ضرغامی در ادامه می آید:
«بسم تعالی
در خبری که در روز 19/8/92 تحت عنوان  «پاسخ قاطع ضرغامی به مطهری» بر روی خروجی آن خبرگزاری قرار داده شد، از قول جناب آقای ضرغامی آمده است: «ما در یکی دو روز اول ( بعد از انتخابات سال88) درخواست حضور در رسانه ملی را به آنها ( آقایان موسوی وکروبی ) داده بودیم اما آنها متاسفانه نه آمدند ونه علاقه مند بودند با دیگری صحبت کنند.»به عرض می رساند که این سخن آقای ضرغامی نافی سخن اینجانب نیست زیرا صحبت این بنده در مصاحبه اخیر با آن خبرگزاری محترم این بود که از همان روز انتخابات فرصت اظهار نظر به معترضان داده نشد و فضا بسته شد. سخن در حضور در رسانه ملی به صورت برنامه ضبط شده نبود که سخن آقای ضرغامی ناقض سخن اینجانب باشد. سخن در این بود که از همان ابتدا  فرصتی که آقایان موسوی و کروبی بتوانند به طور مستقیم و زنده حرف خود را با مردم بزنند به آنها داده نشد و طبیعی است که آنها پیشنهاد ضبط صحبت ها و سپس پخش آن مطابق سلیقه صدا و سیما  را رد کرده و شرط برنامه زنده را مطرح کرده باشند.مستدعی است این توضیح بر روی خروجی آن خبرگزاری قرار گیرد. فرصت را مغتنم شمرده از خبرگزاری فارس به خاطر حفظ امانت و درج مصاحبه مفصل اخیر اینجانب بدون کم وکاست، تشکر می کنم.  با احترام   علی مطهری» 

صدور مجوزبازرسی از کارخانه آب سنگین اراک

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از صدور مجوز بازرسی آژانس از کارخانه آب سنگین اراک خبر داد.صالحی ابراز داشت که این اقدام با مجوز شورای عالی امنیت ملی و نشان دادن حسن نیت ایران انجام شده است. بر اساس تعهدات پادمانی، ایران وظیفه‌ای در این خصوص نداشته است.همچنین اجازه بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس نیز به همین ترتیب صادر شده است.

سوء‌قصد به جان برادرم خصومت شخصی نیست

 برادر مرحوم رحمت آبادی و مدیرکل غله و بازرگانی استان کرمانشاه در گفتگو مرصاد اظهار‌داشت: در خبرهایی که از این حادثه منتشر شده است دلیل این سوء قصد خصومت شخصی بیان شده که برای ما به شدت ناراحت کننده و غیر قابل قبول است.

 مظفر رحمت آبادی ادامه داد: نه خانواده ما و نه شخص ایشان هیچ مشکلی با هیچ شخص یا گروهی نداشته و نداریم و این موضوع قابل قبول نیست که مرحوم رحمت آبادی در حادثه ای نشأت گرفته از یک درگیری شخصی کشته شده است. وی گفت:هم اکنون هم برای پیگیری این موضوع در تهران هستیم و جلساتی را با مسئولان مربوطه خواهیم داشت.

کاهش نرخ ارز بعید نیست

 رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه جهت گیری کلی افزایش در نرخ سود بانکی نیست گفت: «برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.»ولی الله سیف در حاشیه سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم درباره صفر شدن نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال جاری اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی سال 91 منفی 5.8بوده است و تلاش‌های زیادی در راستای کنترل نقدینگی و سایر پارامترهای اقتصادی صورت می گیرد سعی داریم رشد منفی را متوقف کنیم و شاهد حرکت مثبت در اقتصاد باشیم.وی در ادامه کاهش تورم و افزایش تولید را از نشانه‌های متوقف شدن رشد منفی اقتصاد اعلام و تصریح کرد: این علامت‌ها در اقتصاد دیده می‌شود و حتما نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال به صفر می‌رسد.گزیده سخنان سیف به این شرح است:  همان طور که پیش ازاین نیز اعلام کردم نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد و این شورا روی این موضوع کار می ‌کند. بانک مرکزی گزارش‌هایی را آماده کرده که در شورای پول واعتبار بررسی می‌شود. اما جهت گیری کلی افزایش در نرخ سود بانکی نیست اما ترمیم‌هایی در ساختار برخی محصولات باید انجام شود که از جمله آن ها می توان به اوراق مشارکت اشاره کرد تا بتواند با سایر نرخ‌های موجود در نظام بانکی متعادل شود.

  • رقم سود سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت بانک‌ها اکنون از 20 درصد بیشتر است و زمانی که اوراق مشارکت منتشر می کنیم جذابیت زیادی ندارد بنابراین برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول واعتبار است.
  • اصل موضوع تعدیل نرخ‌ها است و به دنبال از بین بردن عدم تعادل هستیم.

افزایش تسهیلات خرید مسکن هنوز به بانک مرکزی ارائه نشده است

  • رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرداخت تسهیلات مسکن به میزان شش برابر ودیعه گفت: وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اشاره کرده است اما هنوز این موضوع به بانک مرکزی ارائه نشده اما کارگروه مربوطه در حال کار کردن بر روی موضوع است.
  • افزایش تسهیلات مسکن مراحلی دارد و آخرین مرحله این است که در شورای پول و اعتبار تصویب شود.آنچه که مسلم این است این موضوع خیلی زود رسانه‌ای شده است.

کاهش نرخ ارز بعید نیست

  • نرخ ارز متناسب با شرایط بازار تغییر می کند و حتما این امکان وجود دارد که شاهد کاهش نرخ ارز باشیم و این موضوع بعید نیست.
  • جهت گیری‌های اقتصادی آثاری را بر نرخ ارز در بازار خواهد گذاشت.
  • بحث ما تغییرات ناگهانی نرخ ارز است که عدم ثبات در اقتصاد ایجاد می کند. بنابراین اگر براساس منطق‌های اقتصادی نرخ ارز در بازار تعدیل شود از نظر ما مطلوب است و در واقع مطلوب این است که نرخ ارز پایین بیاید و هیچ کس مخالفتی با این موضوع ندارد.
  • زمانی که آن بحث درباره کف نرخ ارز مطرح شد هم کسی مخالفتی با کاهش نرخ ارز وجود نداشت و نگرانی‌هایی از سوی صادرکنندگان مطرح شده بود که براساس بررسی‌هایی که در بانک مرکزی انجام داده بودیم اعلام کردیم که بعید می دانیم نرخ ارز از 3000 کمتر شود اما اکنون وقتی جهت گیری‌های اقتصاد علامت‌های مثبتی را از خود نشان می دهد می تواند بر نرخ ارز تاثیرگذار باشد.
  • رقمی را نمی توانیم اعلام کنیم اما براساس پارامترهایی که بررسی می‌شود تقریب‌هایی به دست می آید که آن را در بازار رصد می کنیم و همان طور که می‌دانید بانک مرکزی وظیفه دارد و مجری نظام شناور مدیریت شده باشد. لذا بانک مرکزی نیز از بازار تبعیت می‌کند و اگر یک خبر ناگهانی بخواهد شوک قیمتی ایجاد کند از آن ممانعت می‌کند.

معاون پارلمانی وزارت صنعت به ضرب گلوله جان باخت

معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک سوء قصد در شرق تهران کشته شد.سوءقصد به جان یکی از معاونان وزیر صنعت
حدود ساعت 19 و 50 دقیقه یکشنبه ، «صفدر رحمت آبادی» معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی که سوار بر خودروی شخصی خود، پژو پارس مشکی رنگی در محدوده میدان سبلان، ابتدای خیابان جانبازان شرقی (گلبرگ) بود، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت و جان باخت.گفته شده، فرد ناشناس با استفاده از اسلحه گرم، دو تیر یکی به سینه و دیگری به سر وی شلیک کرده است. ماموران نیروی انتظامی همراه با پلیس تشخیص جرم در محل حادثه حضور دارند. در حال حاضر آمبولانس برای انتقال جسد وی در محل حضور یافته است. بازپرس ویژه قتل و سرپرست دادسرای جنایی در محل حادثه حضور یافته و گزارش می‌شود که با دستور فرمانده انتظامی تهران بزرگ، چند گروه از ماموران، تحقیقات برای افشای راز این سوءقصد را آغاز کرده‌اند.
پوکه گلوله‌های شلیک شده یافت شد
یکی از ماموران پلیس حاضر در محل حادثه به ایرنا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد دو گلوله از داخل خودرو به مقتول شلیک شده است.وی افزود: هیچ اثری از درگیری و ضرب و شتم در محل سوءقصد مشاهده نشده و با توجه به پیدا شدن پوکه‌های دو گلوله در داخل خودرو، به احتمال قوی ضارب در داخل خودرو در حال گفت‌وگو با آقای رحمت آبادی بوده است.
وزیر صنایع: جزئیات حادثه فردا اعلام می‌شود
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره جزئیات ترور معاون پارلمانی وزارت صنعت گفت: این حادثه ساعتی پیش در یکی از خیابان‌های تهران رخ داده است که پلیس آگاهی تهران با حضور در محل حادثه در حال بررسی دلایل بروز این سانحه است؛ تازه این خبر را دریافت کرده‌ام و باید از پلیس آگاهی پرس‌وجوهای لازم را انجام دهیم؛ البته وزارت صنعت نیز در رسیدگی به این پرونده هرچه لازم باشد انجام خواهد داد.وی اعلام جزئیات بیشتر حادثه ترور رحمت‌آبادی معاون پارلمانی وزارت صنعت را به فردا موکول کرد و گفت: با آغاز بررسی‌ها فردا جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر خواهد شد.
رئیس پلیس امنیت تهران: احتمالا قتل رخ داده نه ترور
سرهنگ علیرضا محرابی، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم درباره قتل صفدر رحمت‌آبادی معاون پارلمانی وزیر صنعت اظهار داشت: احتمالاً قتل آقای رحمت‌آبادی با انگیزه‌های شخصی رخ داده است و موضوع ترور و مسائل سیاسی در کار نبوده است.وی ادامه داد: کارشناسان پلیس در حال بررسی موضوعات برای کشف سرنخ‌هایی از علت و عامل این قتل هستند.
وزیر اطلاعات در محل حادثه حضور یافت
سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در حالی که عده ای وی را همراهی می کردند، در محل سوءقصد به «صفدر رحمت آبادی» معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور یافت.
فردا، جلسه اضطراری برای بررسی این حادثه تشکیل خواهد شد
عیسی فرهادی، فرماندار تهران در این باره گفت: در حال حاضر بازپرس ویژه قتل و عوامل انتظامی و امنیتی در محل حضور داشته و در حال بررسی چگونگی وقوع حادثه هستند.وی در عین حال خاطر نشان کرد که فردا (دوشنبه) نیز جلسه اضطراری در خصوص بررسی این حادثه تشکیل و نتایج آن از طریق رسانه ها به اطلاع عموم خواهد رسید.سید شهاب‌الدین چاووشی، معاون سیاسی استاندار تهران نیز از "در دست بررسی بودن این حادثه" از سوی کارشناسان انتظامی و امنیتی خبر داد و گفت: هنوز نمی‌توان از جزئیات این حادثه سخن گفت اما به محض مشخص شدن آن، اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
مرحوم در مسیر رفتن از منزل به یک جلسه بوده است
یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی قوه قضائیه، ضمن تایید قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایسنا گفت: رحمت آبادی تا حدود ساعت 6 و 30 دقیقه عصر در منزل بوده و پس از آن برای شرکت در یک جلسه از منزل خارج شده و ظاهرا حدود یکی - دو ساعت بعد در میدان سبلان، ابتدای خیابان جانبازان با شلیک گلوله به قتل رسیده است.وی با بیان اینکه "تاکنون کسی در این رابطه دستگیر نشده است"، گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده، احتمالاتی وجود دارد ولی هنوز چیزی قطعی نیست.گفتنی است رحمت آبادی متولد شهر کنگاور (استان کرمانشاه) بود که همکاری با دولت در سمت معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت را از تیرماه سال نود و طی حکمی به امضای مهدی غضنفری، وزیر وقت آغاز نمود و در ادامه با بر سرکار آمدن دولت یازدهم، از جمله مدیرانی بود که در سمت خود ابقا شد.

پایان مذاکرات هسته‌ای ژنو/ ادامه گفت‌و‌گوها 10 روز دیگر


سومین روز از دور جاری مذاکرات هسته‌ای در ژنو در حالی آغاز می‌شود که با حضور وزرای خارجه کشورهای 5+1، مذاکراتی حساس و سخت در راه است. مذاکرات دیروز و از جمله جلسه طولانی کری، ظریف و اشتون در شب گذشته هرچند به کاهش اختلافات کمک کرده، ولی هنوز رسیدن به توافق را قطعی نکرده است.
 8:35  - بر پایه بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، اوباما با ارائه جرئیاتی از ‌گفت‌وگو‌ها به نتانیاهو، به وی تأکید کرده ‌که آمریکا به جلوگیری از ساختن سلاح هسته‌ای توسط ایران متعهد است و این مسأله هدف گفت‌وگوهای جاری بین ایران و ۵+۱ در ژنو است. نتانیاهو نیز نگرانی خود را از این که مذاکرات به کاهش فشار بر ایران و فروپاشی رژیم تحریم‌ها منجر خواهد شد، تکرار کرده است.
10:00 - «سید حسن موسویان» یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای پیشین ایران درباره آخرین دور از مذاکرات ایران با 1+5 گفت: «میان روسیه، چین، کشورهای اروپایی و ایران توافقی ایجاد شده است فقط آمریکا باید در زمینه کاهش تحریم‌ها به این روند بپیوندد.»
11:00 -  مذاکرات سه جانبه که قرار بود ساعت 8:30 به وقت ژنو از سر گرفته شود، هنوز برگزار نشده است.
11:15 - خبرگزاری فارس: مذاکرات سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا آغاز شده است. (این خبر تائید نشده است)
11:20 -  خبرنگار بی‌بی‌سی به نقل از فابیوس وزیر خارجه فرانسه: به نتیجه رسیدن مذاکرات قطعی نیست
11:25 - از دیپلماتها نقل شده است که مذاکرات حداقل دو هفته دیگر طول خواهد کشید. لس انجلس تایمز دلیل سفر لاوروف را کمک به شکستن بن‌بست پیش آمده در مذاکرات دانسته است. به نوشته این روزنامه وزیر خارجه آمریکا برای امضای توافقنامه به ژنو رفت اما مانعی بر سر راه ایجاد شد که منجر به طولانی‌تر شدن مذاکرات شد،‌ اما هنوز هیچ سرنخی درباره مانع ایجاد شده بدست نیامده است. 
11:42 - «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای امضای یک توافقنامه چارچوب همکاری بین ایران و آژانس در 10 و 11 نوامبر (19 و 20 آبان ماه) در حین سفر به تهران، آماده می‌شود.
11:50 - وزیر خارجه ژاپن وارد تهران شد. این در حالی است که ظریف امروز را هم در ژنو به سر خواهد برد
11:55 - هاآرتص به نقل از وزیر خارجه فرانسه: راکتور اراک، غنی‌سازی بیست درصدی و ذخایر اورانیوم موانع رسیدن به توافق هستند.
11:58 - با توجه به این که هیئت های گروه 1+5 در حال رایزنی های فشرده با کشورهای خود هستند و همچنین احتمال ورود لاوروف تا ساعت 13 به وقت ژنو، گفته می شود که سومین روز مذکرات با تاخیر آغاز می‌شود.
12:00 - هم اکنون هیات‌های مذاکره کننده در حال رایزنی با پایتختهای خود هستند. پس از پایان این رایزنی ها، مذاکرات سه جانبه ظریف، اشتون و کری آغاز خواهد شد.
12:25 - خبرنگار بی‌بی‌سی: دیپلمات‌ها در حال آمد و شد هستند. تاکنون کری و اشتون دیدار داشتند، سپس فابیوس اضاقه خواهد شد. بعد از این قرار است کری، هیگ، فابیوس و وستروله دیدار کنند، بعد از آن، اشتون، فابیوس و ظریف دیدار خواهند کرد و دیدار بعدی بین ظریف، اشتون و کری خواهد بود. زمان دیدارها معلوم نیست. زمان رسیدن لاوروف نیز روشن نیست. 
12:47 - وزیر امور مالی اسرائیل: اگر تحریم‌ها علیه ایران تخفیف پیدا کند، شرکت‌های بین‌المللی به سوی ایران هجوم خواهند برد و فشارها بر این کشور از بین خواهد رفت.
13:00 - لورا روزن خبرنگار ال مانیتور: یکی از دیپلماتها به من گفت این فرانسوی ها  هستند که از توافق ناراحتند و نه آمریکاییها.
13:25 -  لورا روزن خبرنگار ال مانیتور: 5+1 دچار شکاف شده است. یکی از دیپلماتها به خاظر عدم اطلاع از این که دیگران در حال انجام چه کاری هستند، ابراز خشم کرد.
تصاویر اختصاصی «تابناک» از روز سوم مذاکرات
13:30- هیگ وزیر خارجه انگلیس: هنوز توافقی حاصل نشده است. ممکن است لازم باشد یک بار دیگر به اینجا بیاییم
13:50 - وزیر خارجه ایران با کاترین اشتون در هتل اینترکنتینانتال دیدار کرد. پس از این دیدار هیات ایرانی بالوران فابیوس و ویلیام هیگ وزرای خارجه فرانسه و انگلیس ملاقات می کند و سپس مانند شب گذشته نشست سه جانبه ظریف، اشتون و کری انجام خواهد شد
13:55 - ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس: « پیشرفت خیلی خوبی در مذاکرات هسته‌ای ایران به دست آمده است.  وزیر خارجه انگلیس در ادامه تاکید کرد که هنوز مسایل مهمی برای حل و فصل وجود دارد. برنامه هسته‌ای ایران خیلی گسترده است و جنبه‌های متفاوتی دارد بنابرین هر گونه توافقنامه‌ای که جهان می‌تواند به آن اعتماد کند باید دقیق و مشخص باشد.
14:00- لاوروف وارد هتل اینترکانتیننتال شد.
14:05 - دیدار سه جانبه ظریف، اشتون و فابیوس از حدود ساعت 14 به وقت تهران شروع شده است.
14:30 - لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات بین آمریکا و روسیه باعث گشایشی در مذاکرات خواهد شد یا نه، پاسخ داده است، که می‌دانم شکافی ایجاد خواهد شد یا به سمت موفقیت یا به سوی فروپاشی!
14:30 - دیدار سه جانبه ظریف،‌ فابیوس و اشتون به پایان رسید.
14:40 - دیدار چهار جانبه ظریف، اشتون، وستروله و هیگ وزرای خارجه ایران، آلمان، انگلستان و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در ژنو آغاز شد.
15:00 - پس از اقامه نماز توسط هیات ایرانی، مذاکرات بین ظریف، اشتون و کری آغاز خواهد شد.
15:10 - تایمز آو اسرائیل: نتانیاهو در وضعیت ناباوری شوکه‌آور قرار دارد.
15:15 - جاستین لوگان از موسسه کاتو: موضع فرانسه حتی از موضع دولت بوش هم تندتر است!
15:25 - ادعای شبکه خبری ان بی سی: مذاکره کنندگان ایرانی آماده امضای پیش نویس توافق‌نامه موجود روی میز هستند.
15:33 - کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد: ظاهرا سختی مذاکرات نه با ایرانی‌ها بلکه بین خود 5+1 است. این چندان خوشایند نیست.
16:00 - ملاقات سه جانبه ظریف، اشتون و کری به همراه معاونان آنها آغاز شده است. وزیر خارجه پیش از ورود به محل مذاکرات سه جانبه با کری و اشتون به تعدادی از خبرنگاران ایرانی گفت که هنوز فاصله‌هایی وجود دارد اما پیشرفت هم وجود داشته است.

16:05 - رادیو دولتی چین : 'یانگ یی' وزیر خارجه چین، در نشست امروز مذاکرات اتمی ایران و '1+5' در ژنو حضور می‌یابد.
16:15 - زمان گفتگوی دیپلمات‌های ارشد ایرانی و آمریکایی در 24 ساعت گذشته بیش از این زمان در 34 اخیر بوده است.
16:40- معاون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: توافق آتی میان ایران و قدرت‌های جهانی مانند یک حراج است. تهران کاهش فوری تحریم‌ها را در ازای پیمانی دروغین برای تاخیر در برنامه هسته‌ای به دست می‌آورد.
17:05 - دیپلماتهای غربی: همه چند ماه روی این پیش‌نویس کار کرده بودند، وزیر خارجه فرانسه با دخالت در آخرین زمان مشکل ایجاد کرده است. یک خبرنگار آمریکایی گزارش‌ داد که اقدام فرانسه در مخالفت با پیش‌نویس اولیه توافقنامه هسته‌ای ایران با تعجب دیپلمات‌های غربی مواجه شده است.
17:15 - لاوروف و  فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به هتل محل مذاکرات بازگشتند.
17:30 - منابع نزدیک به اشتون تک‌روی فرانسوی‌ها را تائید کرده‌اند. منابع اسرائیلی نیز این خبر را تائید کرده‌اند.
17:50 - تصویر زیر از مذاکره سه جانبه امروز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.


18:05 - نشست سه جانبه ظریف، اشتون و کری موقتا و برای تنفس متوقف شده است و مجددا از سر گرفته خواهد شد.
      ظریف: اکنون به مرحله تدوین متن رسیده ایم
                در داخل 1+5 تفاوت دیدگاه وجود دارد
               نیاز هست نگرانی های ایران هم رفع شود‬
               درباره برخی موضوعات به توافق رسیدیم و در مورد بعضی دیگر هنوز باید کار کنیم
               مذاکرات قطعا فردا نخواهد بود
               در صورت نیاز تاریخ دیگری تعیین خواهد شد.

18:15 - ظریف پس از اشتون و کری با لاوروف دیدار خواهد کرد.
18:50 - خشم افکار عمومی ایران از مواضع فرانسه مورد توجه قرار گرفته است.
18:50 - هاشمی رفسنجانی: دیدار ۵ ساعته محمدجواد ظریف با جان کری و کاترین اشتون "دلیل خوبی بر جدیت دو طرف است."
18:55 - مایکل مان: اشتون مشغول مرور دیدارهای انجام شده بین کشورها است تا بر سر موضوعات مشخصی گفتگو کند.
19:13 - ظریف در جمع خبرنگاران: این مرحله از مذاکرات مرحله دشواری است. هم نگرانی‌های ایران و هم نگرانی های طرف مقابل باید مورد توجه قرار بگیرد. مقدار زیادی از وقت در 1+ 5 گرفته می شود و این طبیعی است. کشورها منافع و دیدگاه های مختلفی دارند. دیوار بلند و تاریخی بی اعتمادی بین ایران و آمریکا وجود دارد.راجع به جزییات در رسانه ها و علنی صحبت نمی‌کنم. فرانسه هم دیدگاه خود را دارد ولی این روندی است که باید بر اساس احترام متقابل جلو برده شود. کشورها باید بدانند این روندی است که باید با توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد و گرنه پایداری نخواهد داشت.  ما به نمایندگی از مردم ایران که صلح طلب و به دنبال داشتن حقوقشان هستن آماده ایم تا طرحی را تدوین کنیم که حقوق مردمان تامین شود. مذاکراتمان با آمریکایی ها را برای استراحت و مشورت آنها با همکارانشان متوقف کردیم. از روز اول گفتیم کار دشوار و زمان بر است. اگر در پایان امروز به نتیجه نرسیم روند یک هفته یا ده روز بعد ادامه پیدا خواهد کرد. اگر طرف مقابل آمادگی برای رسیدن به راه حل را داشته باشد ما هم داریم. مذاکراتمان با فرانسه جدی بود.

19:15 - جلسه سه جانبه اشتون، ظریف و  لاوروف در جریان است. انتظار می‌رود که بعد از حضور وزیر خارجه چین، جلسه با حضور همه طرف‌ها برگزار شود.
19:45 - لبخند دیپلماتها در این تصویر نشانه‌ای از خوب پیش رفتن مذاکرات دانسته شده است.


20:10 - اشتون از محل دیدار ظریف و لاوروف خارج شده است.


20:25 - گفتگوهای ظریف و لاوروف نیز به پایان رسید.
20:27 - سه روز مذاکره در حال پایان پذیرفتن است. به نوشته خبرنگار بی‌بی‌سی در حدود ساعت هشت شب به وقت ژنو بیانیه و کنفرانس خبری خواهد بود ولی رسیدن به توافق بعید به نظر می‌رسد.
20:35 - ایالات متحده نیز چندان تمایلی برای توافق فوری ندارد. اوباما حدود ده روز فرصت خواهد داشت تا مواضع متحدان خود و کنگره را مدیریت کند.
20:40 - ظریف در گفتگو با بی بی سی
تحریم‌ها تصمیم ایران را عوض نکرده است. تحریم‌ها برای مردم ایران مشکلاتی ایجاد کرده است و از سوی دیگر 19 هزار سانتریفیوژ هم نصب شده است.
من نسبت به چند روز پیش، در مورد توافق محتاط‌تر شده‌ام ولی احتمالا یک توافق در راه است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ادعاهای همتای بحرینی او که مدعی شده بود ایران قبل از بهبود روابط با آمریکا، بهتر است روابط خود را با همسایگان  بهتر کند گفت که ما همیشه گفته ایم که همسایگان برای ما اولویت دارند الان هم بحث ما بهبود روابط با آمریکا نیست. نمی‌دانم چرا برخی از کشورهای منطقه اینقدر از این موضوع نگران هستند.

پیام ظریف به اوباما: ما می‌توانیم به توافق برسیم ولی پنجره این فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.
20:50 - حضور دیرهنگام معاون وزیر خارجه چین سوژه خبرنگاران شده است.
20:54 - یک دیدار دیگر بین ظریف، اشتون و کری برای امروز برنامه‌ریزی خواهد شد.
21:00 - خبرنگار بی‌بی‌سی مدعی شده است که زمان شروع دیدار سه جانبه 18:30 به وقت محلی برابر با 21 به وقت تهران است. شروع این دور از مذاکرات تائید شد.
21:20- هنوز احتمال می‌رود که کنفرانس مطبوعاتی ساعت 8 شب به وقت ژنو برگزار شود. وقت در حال تنگ شدن است و گفتگوهای دو و سه جانبه همچنان ادامه دارد.
21:22 - نشست سه جانبه بین ظریف، اشتون و کری پایان یافته است.
22:33 - منابع خبری مستقر در حاشیه این دوره از نشست ایران هسته ای و گروه 1+5 از واکنش تند کری به اظهارات اخیر فابیوس خبر می دهند. بنا بر گزارش‌ها مخالفت فرانسه با پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای منجر به پیچیده‌تر شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است.
22:38 - جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه نیز در ژنو با یکدیگر دیدار کردند.
22:44 - شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی شنبه شب در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: پافشاری فرانسه برای درخواست تعهدات جدی تر از سوی ایران در پاره ای از موارد، بگونه روشنی باعث انتقاد مذاکره کنندگان غربی شده است.
22:50 - اعضای گروه 1+5 برای مشورت درباره مذاکرات هسته‌ای 1+5 با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
23:00 - ظریف برای دیدار مجدد با اشتون اتاق خود در هتل را ترک کرد. گفته می شود این دیدار به درخواست اشتون انجام می شود. 
23:07 - منابع خبری در ژنو از به تعویق افتادن کنفرانس خبری دیپلمات‌های گروه 1+5 و ایران گزارش دادند.
23:17 - نشست سه جانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو آغاز شد.
23:27 - با پایان یافتن جلسه، ظریف به اتاق محل اقامت خود در هتل بازگشته است. 
23:34 - وزرای خارجه گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون بار دیگر برای رایزنی گرد هم آمدند. 
23:47 - شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی در گزارشی اعلام کرد که احتمال توافق اتمی میان ایران و قدرت جهانی در ژنو باردیگر قوت گرفته است.
23:52 - احتمال دارد ظریف، کری و اشتون بار دیگر دیدار سه جانبه ای با یکدیگر داشته باشند.
00:03 - سفیر سابق فرانسه در تهران گفته اولاند همان سیاست های سارکوزی را در قبال ایران ادامه می دهد. 
00:10 - سخنگوی وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که احتمال برگزاری یک نشست خبری در ساعت ۲۲ (۰۰:۳۰ به وقت تهران) به وقت ژنو وجود دارد.
00:32 - خبرنگاران در سالن محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی منتظر ورود ظریف و اشتون هستند. 
00:37 - گفته می شود جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانس مطبوعاتی حاضر خواهد شد. 
00:41 - چیدمان سن سالن کنفرانس که در ابتدا شامل سه صندلی بود، به دو تریبون تغییر پیدا کرد. به این ترتیب به نظر می رسد فقط ظریف و اشتون در کنفرانس حاضر می شوند.
00:59 - روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت اسرائیل معتقد است که آمریکا در مذاکره با ایران امتیازات زیادی به این کشور داده است. بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی می‌گویند آمریکا در امتیازاتی که به ایران اعطا می‌کند دچار سوء برداشت شده است و روال فعلی گفت‌وگوها نظام تحریم‌ها را تضعیف می‌کند و به ایران اجازه می‌دهد تا به پیشرفت‌های هسته‌ایش ادامه دهد.
01:09 - لورا روزن خبرنگار المانیتور: یکی از دیپلمات های ایرانی گفته احتمالاً ظرف چند روز آینده نشست دیگری در ژنو برگزار می شود.
01:20 - ظریف و نمایندگان گروه 1+5 بار دیگر وارد جلسه مشترک شدند. 
01:53 - منابع دیپلماتیک می گویند مواضع فرانسه نرم شده و حصول توافق اکنون محتمل تر به نظر می رسد.
01:56 - اسکات پیترسون، خبرنگار کریستین ساینس مانیتور: بالاخره پس از سه روز تلاش سخت، ایران و 1+5 می توانند به توافق برسند.... یک دیپلمات غربی به من گفت بخش عمده تلاش های امروز، صرف همراه کردن فرانسه شد. همراهی فرانسه مهم است، زیرا آن ها در شورای امنیت از حق وتو برخوردارند و رأی آن ها برای برداشتن تحریم ها لازم است...
02:10 - جفری گلدبرگ، خبرنگار آتلانتیک: به نظر می رسد مذاکره کنندگان ایرانی کار خود را عالی انجام می دهند. 
02:17 - زمزمه هایی مبنی بر احتمال ادامه مذاکرات در روز یکشنبه به گوش می رسد... اسکات پیترسون، خبرنگار ساینس مانیتور نیز می گوید دو طرف طی 10 روز آینده بار دیگر دیدار خواهند کرد. 
02:33 - با عبور عقربه های ساعت در ژنو از ساعت 12 نیمه شب، مذاکرات عملاً وارد چهارمین روز خود شد. 
03:00 - جلسه مذاکره وزرای خارجه ایران و 1+5 به پایان رسید.
03:01 - وزیر خارجه فرانسه می گوید هیچ توافقی در جلسه اخیر حاصل نشده است.
03:04 - سن محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر دستخوش تغییر شد. دو تریبون جای خود را به دو صندلی و یک تریبون داد و پرجم های ایران و اتحادیه اروپا نیز به روی سن آورده شد.
03:06 - خبرنگاران خارجی می گویند کار دستیابی به توافق به دور بعدی گفت و گوها طی چند روز آینده موکول شده است.
03:10 - جولیان برگر، خبرنگار گاردین: فابیوس قواعد محرمانه ماندن جزئیات در مذاکرات ژنو را نقض کرد و به صورت یکجانبه اعلام نمود که مذاکرات به موفقیت نرسیده است. 
03:12 - کنفرانس خبری اشتون و ظریف تا دقایقی دیگر آغاز می شود.
03:16 - برخی اخبار حاکی از احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات در تاریخ 20 نوامبر (10 روز دیگر) است.
03:20 - گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان می گوید در مذاکرات پیشرفت حاصل شده است.
03:23 - خبرنگاران خارجی حاضر در ژنو به شدت از نقش مخرب و منفی فابیوس در مذاکرات ناخشنود هستند.
03:27 - لورا روزن، خبرنگار المانیتور: فابیوس به داشتن مواضع ضد ایرانی مشهور است. زمانی که وی نخست وزیر بود، در ماجرای رسوایی فروش خون های آلوده به ویروس HIV به ایران دست داشت.
03:29 - قرار است پس از کنفرانس خبری ظریف و اشتون، جان کری نیز به طور جداگانه به صحبت بپردازد.
03:32 - ظریف و اشتون وارد سالن کنفرانس شدند.
03:34 - کاترین اشتون در پایان مذاکرات سه روزه ژنو با حضور در کنفرانس خبری مشترک با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما در یک جلسه طولانی حضور داشتیم. سه روز است که درگیر مذاکرات سازنده بودیم و پیشرفت داشتیم اما تفاوت هنوز وجود دارد. وی در ادامه گفت: دور بعدی مذاکرات در روز 20 نوامبر در ژنو مذاکرات برگزار می‌شود.
03:38 - اشتون: ما درگیر مذاکرات سختی بودیم می خواهیم به نتیجه برسیم. اشتون درباره نقش فرانسه در این نشست‌ها گفت: فرانسه نقش مهمی در 3+3 ایفا می‌کند و این بار هم همین طور بود. البته از تمامی وزرایی که تشریف آوردن تشکر می‌کنم آنها آمدند به پیشرفت مذاکرات کمک کنند.
03:40 - ظریف: به نظرم طبیعی است که وقتی مذاکره ای را با جزئیات آغاز می کنید، تفاوت هایی وجود داشته باشد. من به هیچ وجه ناامید نیستم. ملاقات خوبی بود... آنچه به دنبال آن هستیم، اراده و عزم سیاسی به منظور پایان دادن به این مرحله و حرکت به سوی نطقه پایان است. 
03:43 - ظریف گفت: شش کشور شاید تفاوت های نظری داشته باشند اما داریم با هم کار می کنیم و امیدواریم وقتی بار دیگر دیدار داشته باشیم به یک توافق دست یابیم. ظریف همچنین گفت: انتظار داریم اعضای 3+3 دیدگاه خودشان را داشته باشند. من هم از حضور آنها تشکر می‌کنم.خبرنگاری از ظریف پرسید: در آخر این مباحث طولانی نظر آقای ظریف چیست؟ آیا نتوانستید به توافق برسید؟ این تفاوت‌ها چقدر عمیق است؟ظریف گفت: واضح است که تفاوت وجود داشته باشد. جلسه خوبی بود. مسئله مهم اراده سیاسی و حسن نیت برای اجرای فاز اول و توافقاتی که در مسئله هسته‌ای اتخاد خواهد شد. این اراده را داریم که رو به جلو گام برداریم. سه روز خوبی بود. ما تفاوت های خود را داریم. به همین خاطر در این مذاکرات شرکت کردیم. اگر تفاوت نبود که تا ساعت یک شب مذاکره نمی کردیم.
03:50 - سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران: مذاکرات بعدی در سطح معاونین برگزار می‌شود. وی افزود: پیشرفت قابل ملاحظه ای در محتوای بحث ها به دست آمد، هرچند که اختلافاتی هنوز باقی است.
03:55 - با پایان کنفرانس خبری مشترک، ظریف در جلسه ای با مطبوعات و رسانه های داخلی به بیان گزارشی از مذاکرات پرداخت.
04:01 - ظریف در جمع خبرنگران داخلی گفت: کار بسیار دشواری را شروع کردیم و از روز اول هم می دانستیم در مذاکرات چند جانبه هم نمی توان پبش بینی کرد. ممکن است  که مذاکره به طول بیانجامد. روند مناسبی است و حرکت خوبی است.وی در ادامه افزود: مردم ما اعتماد زیادی به برخی از کشورهای طرف مذاکره ندارند و باید اعتماد مردم را جلب  کرد. من فکر می کنم مردم خیلی  مسائل بین المللی را با دقت و هوشیاری موضوعات پیگیری می کنند و این دقت و صبر و تحمل بسیار مهم است. خوش بینی های زیادی وجود دارد. روند مذاکرات ادامه می یابد و با صبر  و متانت و واقع بینی کار پیش می رود.
وزیر خارجه کشورمان افزود: امیدواریم که با جدیت و کار کارشناسی همکارانم کار پیش برود. ساعت های زیادی برای این کار صرف کردند و در برابر هر زیاده خواهی مقاومت نشان دادیم. قصد داریم در دنیا در سطح بین المللی با منطق حرف بزنیم. ما با این دیدگاه وارد بحث می شویم. آن چه که باعث شده در ماه های اخیر بدخواهان جمهوری اسلامی در انزوا قرار بگیرند معرفی چهره واقعیی مردم ایران است، گفتمان مبتنی بر اعتدال و تعامل سازنده است. 
در مسیر رسیدن به توافق پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. وارد جزئیات شده ایم و این هفته هم صحبت می کنیم یعنی باید سه گام با هم پیش برود، شما نمی توانید گامی را بدون اطمینان بردارید.
 ظریف در جمع خبرنگاران گفت: جزئیات مهمی هم وجود دارد که روی آن صحبت می کنیم. این که ایران چه می طلبد یا آنها چه می طلبد یا درباره چه مواردی توافق وجود دارد. هم‌اکنون در مرحله بحث هستیم و اختلاف نظر وجود دارد که اگر اختلاف نظر نبود اینجا نبودیم. بی اعتمادی جدی است. هم مذاکره کننندگان هم مردم و هم مسئولان منتقد جدی این مسأله هستیم. هرقدمی که برداشته می‌شود باید اعتماد ساز باشد.

درباره آب سنگین اراک باید گفت که این پروژه جزو موضوع هسته ای ایران است و این که چه خواسته هایی داشته باشند و چه خواسته هایی نداشته باشند مهم است و در عین حال آمادگی رفع نگرانی دیگران را داریم.
ما تصور دستیابی به سلاح را به نفع خود نمی دانیم. 
ایران همه جا گفته است که موضوع مذکرات ما صرفا موضوع هسته ای است و هیچ موضوع دیگری را در این مذاکرات مطرح نمی‌کنیم. هدف هم فقط حل موضوع هسته ای حل و فصل آن است. که به نظر ما یک گام بسیار مهمی در جهت رفع بی اعتمادی ها است.ظریف افزود: البته با آمانو روش دیگری را دنبال کرده ایم و مذاکرات خوبی هم در وین پیش رفته است و مذاکرات در تهران با حضور آمانو نهایی می شود.  امیدواریم که آژانس بتواند نقش اعتماد بخشی ایجاد کند. این نقش را تنها زمانی ایفا می کند که به دقت بحث فنی را دنبال کند و ما لوازم را برای آژانس مهیا می کنیم. وی درباره علت عدم توافق در این نشست تاکید کرد که باید تمام متن مورد توافق قرار گیرد. ظریف در باره نقش لابی های صهیونیستی برای منحرف کردن بحث مذاکرات گفت: ما امیدواریم که هیئت ها براساس منافع ملی خود و آن چه که کمک به حل این مشکل می کند تصمیم بگیرند. رژیم صهیونیستی  ان‌پی‌تی را نپذیرفته و ادعاهایی را مطرح می کند که چندان مهم نیست.
وی درباره احتمال تاثیرگذاری عملکرد فرانسه در روزهای اخیر در روابط میان دو کشور گفت ما روابط خوبی با فرانسوی ها داشته ایم و در مذاکرات خود نیز به این اشاره کرده ایم. فرانسه نقش پیشتازی را در مذاکرات گذشته داشته است و امیدواریم که این نقش ادامه یابد.


به هر حال، ظریف گفت: در این دوره تفاهم به قدری بوده که مصاحبه مشترک کرده ایم. این امر نشان دهنده پیش رفت مذاکرات است.

واکنش عسگراولادی به احتمال اخراج از موتلفه

فاطمه رهبر، عضو حزب موتلفه اسلامی در یادداشتی درباره مرحوم عسگراولادی در هفته نامه مثلث نوشت:*در برخی از موارد که بحث‌ها و گفت‌وگو‌ها در یک موضوع خاص سیاسی ساعت‌ها به‌طول می‌انجامید و نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آمد حاج‌آقای عسگر اولادی بعد از صبوری و برد‌‌باری و آن تحملی که به راستی و صف‌ناپذیر است، فروتنی همه صحبت‌ها و دیدگاه‌های دیگران را گوش می‌کردند و در نهایت با لحن بسیار شیرین خود خستگی را از تن یکایک ما خارج می‌کردند و سپس آیه‌ای از قرآن کریم را خواندند و و صحبت خود را با آن آغاز می‌کردند. چند پیام از بیان آن آیه را برای همه ما می‌گفتند و در خصوص آن موضوع خاص که بیش از چند ساعات گفت‌وگو و بحث کرده بودیم، ایشان با استخراج پیام‌هایی از آن آیه قرآنی گره‌گشایی می‌کردند و مانند آبی که بر آتش ریخته شده باشد، مباحث را جمع‌بندی می‌کردند و بهترین نتیجه‌گیری را انجام می‌دادند. در نهایت تمامی افرادی که در جلسه حضور داشتند، از صمیم قلب با آن نتیجه موافقت می‌کردند و راضی بودند.*ایشان طی این سال‌ها علی‌الخصوص این سال‌های آخر که از دبیر‌کلی حزب موتلفه انصراف دادند، نیت‌شان این بود که این حزب مستقل شود و تکیه خود را به ایشان کمتر کند، تا بتواند آینده را رقم بزند. مرحوم عسگر اولادی مردمی بود که بسیار به جوانان بها می‌داد و در حزب تأکید بسیاری به رشد جوانان داشتند و همین‌طور معتقد بودند که در تصمیم‌گیری‌های درون حزب از دیدگاه‌های آنها نیز استفاده شود و آنها را نادیده نگیرند.*ایشان همیشه بر حزب نیرو‌های حزبی تأکید داشتند و همیشه توصیه می‌کردند به جای عضو‌گیری، خواهر‌یابی و برادر‌یابی کنید، در این صورت است که حزب به لغزش نمی‌افتد. اما افسوس که با تمام این خوبی‌ها و مهربانی‌ها، در این سال‌ها انتقادات بی‌رحمانه و خصمانه‌ای در خصوص ایشان وی دیدگاهایشان صورت گرفت. با‌وجود تمام این حرف و حدیث‌‌ها، بسیار متواضعانه و با بلند‌نظری برخورد کردند. خوب به یاد دارم زمانی را که شخصی نامه مکتوب به دفتر حزب فرستادند و به دلیل اظهار‌نظرات حاج‌آقای عسگر اولادی در خصوص وقایع سال 88 خواستار اخراج ایشان از حزب موتلفه شده بود، حاج‌آقا با تمام مواضع خود همان شب به جلسه حزب آمدند و عنوان کردند که من آمده‌ام تا اگر قصد اخراج بنده را دارید بگویم که هیچ ناراحتی از شما نخواهم داشت. اگر این کار را نمی‌کنید، به من مرخصی بدهید تا اقداماتی که می‌خواهم انجام بدهم و وظیفه شرعی خود می‌دانم انجام دهم تا برای شما و حزب مساله و مشکلی ایجاد نکند. می‌گفتند: «این تکلیفی است که بر گردن من نهاده شده و حجت شرعی من است و باید به آن عمل کنم تا بتوانم به مولای خود در شب اول قبر جواب پس بدهم. بود اما اعضای حزب موتلفه با دیده منت از ایشان حمایت و تجلیل کرد و افتخار می‌کنیم که با ایشان هم‌جلسه‌ای بودیم. 

بابک زنجانی از دولت طلبکار شد!

از حدود دو سال پیش که بابک زنجانی ناگهان در عرصه اقتصادی و ... کشور نقش بست، حل معادله چگونگی رسیدن به این قدرت مالی و موضوع بدهی وی بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، در حالیکه به تازگی از دولت هم طلبکار هم شده است.عضو کمیته بررسی پرونده بابک زنجانی در مجلس شورای اسلامی گفت: ˈبابک زنجانیˈ مدعی است که نه تنها 13 هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار نیست، بلکه مطالباتی از دولت دارد که باید پرداخت شود.ˈامیر عباس سلطانیˈ افزود: کمیته تحقیق و تفحص پرونده بابک زنجانی متشکل از تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است که پرونده را با حضور دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، بانک مسکن و بانک ملی پیگیری می کند.به گفته وی، تاکنون سه جلسه در این زمینه برگزار شده است که بابک زنجانی و وکیلش در دو جلسه حضور داشته اند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: در حالی آقای زنجانی در این پرونده خود را طلبکار دولت می داند که به نظر ما پرونده دارای ابهامات گسترده ای است و وزارت نفت و بانک ها باید راجع به این ابهامات پاسخگو باشند.وی افزود: به عنوان نمونه کسی که می خواهد وارد یک معامله نفتی کلان شود، قطعا باید ضمانت نامه بانکی داشته باشد و مشخص شود که آیا این فرد توانایی و صلاحیت این کار را دارد؟به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، بانک ها در ضمانت بررسی صلاحیت اعلام کرده اند که آقای زنجانی توانایی ورود به معاملات نفتی را دارد، اما وقتی پول نفت نیامده است، مشاهده شده است که هیچ ضمانت نامه ای وجود ندارد و پولی هم در حساب بانکی وی نبوده است.وی زمان معمول برگشت وجوه حاصل از فروش نفت را حدود 30 تا 90 روز اعلام کرد و افزود: این در حالی است که پول محموله های نفتی عرضه شده توسط بابک زنجانی بیش از این زمان به طول انجامیده است. 

مرتضوی برگه بازجویی را پر کرد اما آدرس منزلش را نداد

«پیمان حاج محمود عطار» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: موضوع این پرونده شکایت از مرتضوی دادستان سابق تهران به اتهام افترا و نشر اکاذیب است.شاکی پرونده پالیزدار اضافه کرد: برغم آنکه تمام دستگیرشدگان پرونده پالیزدار ازاتهام تشکیل باند ضد امنیتی در دادگاه بدوی و تجدیدنظر تبرئه شدند و چهار سال از این مساله گذشته اما مرتضوی در لایحه ارایه شده به دادگاه کهریزک ما را به عنوان باند گروه پالیزدار معرفی کرد.حاج محمود عطار درباره ادعای مرتضوی مبنی بر اینکه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در گزارشات خود به باند پالیزدار اشاره کرده اس،ت گفت: این ادعای وی کاملا غیرواقع است زیرا پالیزدار تمام فعالیت های خود اعم از مصاحبه علیه افراد یا خارج کردن اسناد سازمان بازرسی یا گرفتن رونوشت از اسناد را به تنهایی انجام داده و من و سایرین دخالتی در آن نداشتیم به همین جهت از همه اتهامات تبرئه شدم.شاکی دادستان سابق تهران در پرونده پالیزدار افزود: برغم همه اینها، مرتضوی در مصاحبه اخیر خود با رسانه ها به بازداشت غیرقانونی ما و نگهداری در سلول انفرادی اقرار کرده و این شگفت آور است که مترضوی در مسایل مختلف اقدام عیرقانونی می کند و آنها را برای خود افتخار و خدمت می داند.حاج محمود عطار گفت: هرچند دادگستری اقدام به رسیدگی به تخلفات مرتضوی کرده اما متاسفانه رسیدگی به این تخلفات با تاخیر انجام و مماشات می شود.وی با بیان اینکه مرتضوی در رابطه با این پرونده بارها به دادسرای کارکنان دولت احضار شده و هر مرتبه به بهانه ای از حضور در دادسرا امتناع کرده است، گفت: برخلاف اظهارات مرتضوی مبنی بر اینکه برای نخستین بار به صورت کتبی و رسمی احضار شده است؛ دادسرا پیش از این دو مرتبه به صورت کتبی وی را احضار کرد بود.شاکی مرتضوی در پرونده پالیزدار درباره آخرین وضعیت این پرونده، گفت: در آخرین جلسه بازپرسی قرار شد لایحه های دفاعیه خود را به دادسرا ارایه کنیم و منتظر تصمیم بازپرس پرونده باشیم.حاج محمود عطار گفت: لایحه ای را تنظیم کرده ایم که طی روزهای آینده به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت تقدیم می کنیم و منتظر لایحه دفاعیه مرتضوی می مانیم.به گفته وی شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت هیچ قراری را برای مرتضوی در این پرونده صادر نکرده اما مرتضوی در آخرین جلسه بازپرسی بالاخره برگه بازجویی را پر کرد که این امر یک گام به جلو محسوب می شود.حاج محمود عطار گفت: هرچند در این جلسه مرتضوی آدرس دفتر وکیل خود را برای ابلاغ اوراق قضایی به دادسرا اعلام کرد تا بهانه ای برای ابلاغ اوراق قضایی نداشته باشد اما باز هم آدرس منزل جدید خود را نداد.شاکی دادستان سابق تهران در پرونده پالیزدار گفت: اگر اتهام افترا و نشر اکاذیب از سوی بازپرس پذیرفته شود باید طرفین دعوا یک جلسه دیگر در دادسرا حضور یابند در غیر این صورت نیازی به احضار مجدد طرفین نیست و بازپرس می تواند قرار منع تعقیب در مورد اتهام نشر اکاذیب و افترا برای مرتضوی صادر کند.حاج محمود عطار در مورد شکایت از مرتضوی درباره اتهام بازداشت غیرقانونی نیز گفت: در این مورد بازپرس اعلام کرده باید پرونده ای که چهار سال پیش ما براساس آن به صورت غیر قانونی بازداشت شدیم مطالعه تابتواند تصمیم گیری کند اما با توجه به مصاحبه اخیر مرتضوی فکر نمی کنم نیازی به مطالعه این پرونده باشد.وی درباره حکم دادگاه درباره حسن صادقیان بازپرس وقت پرونده پالیزدار نیر گفت: به حکم شعبه 78 دادگاه کیفری استان تهران درباره صادقیان مبنی بر صدور جریمه 5 میلیون تومانی اعتراض کردیم و احتمالا از قضاتی که وی را محاکمه و این رای اشتباه را صادر کرده اند به دادسرای انتظامی قضات شکایت خواهیم کرد.

بلوکه شدن 45 میلیارد دلار درآمد ایران در 5 کشور

محمود احمدي‌نژاد، رييس دولت نهم و دهم تا زماني كه درآمد حاصل از صادرات نفت به شكل رويايي را دراختيار داشت، هرگز به روزهايي نمي‌انديشيد كه شايد اين منابع براي ورود به ايران راهي پيدا نكنند. اين نگاه كوتاه وي به درآمدهاي نفتي موجب شد تهديدهاي غرب و امريكا عليه ايران در حوزه اقتصاد را ناديده گرفته و قطعنامه‌هاي صادر شده را با بي‌اعتنايي از كانون توجه دور نگه دارد. امريكايي‌ها اما با حالت خصمانه، در تشديد تحريم‌ها به روش گام به گام اصرار و سماجت كرده و در دوره جديد تحريم‌ها كه از سال 1390 شروع شده بود حمل و نقل، بانك مركزي و نفت و گاز ايران را تحريم كردند.تحريم‌هاي مالي و ارزي ايران راه ورود درآمد حاصل از صادرات نفت به ايران را مسدود كرد و دولت وقت با بي‌دقتي و ناكارآمدي و به قصد دور زدن تحريم‌ها دو كار انجام داد. يك كار دولت دادن ماموريت به برخي افراد براي فروش نفت بود كه البته برخي از آنها در دادن پول نفت حاصل از صادرات تخلف كردند. اتفاق ديگري كه رخ داد بلوكه شدن درآمدهاي ارزي ايران در برخي كشورها بود. بيشترين ارقام ارزي متعلق به ايران كه در كشوري نگهداري مي‌شود مربوط به چين است كه رقم آن 22 ميليارد دلار گزارش شده است. ايرج نديمي يكي از نمايندگان مجلس چندي پيش گفته بود حجم پولي كه ايران در دو كشور چين و هند دارد معادل 30 ميليارد دلار است.رويترز بر اساس برآورد منابع آگاه،‌ ميزان پول نفت ايران كه در سه كشور آسيايي هند، كره جنوبي و ژاپن نگهداري مي‌شود را حدود 3/15 ميليارد دلار برآورد كرد. به گزارش فارس، رويترز به نقل از منابع آگاه نوشت: زمان اعمال تحريم‌ها، حدود 3/5 ميليارد دلار از پول نفت ايران در هند نگهداري مي‌شود. به گفته اين منابع، از كل اين رقم، 8/1 ميليارد دلار آن در نزد شركت‌هاي نفتي هند كه نفت ايران را خريداري كرده‌اند، است و باقي در بانك‌هاي اين كشور سپرده‌گذاري شده است. پول نفت ايران به روپيه و در حساب‌هاي شركت ملي نفت ايران در بانك «يو‌سي آ» كلكته نگهداري مي‌شود. يك منبع آگاه ديگر در مورد ميزان پول نفت ايران در كره جنوبي گفت: پول نفت ايران كه در حساب‌هاي بانكي در كره جنوبي گير كرده است، بيش از پنج ميليارد دلار است. همچنين رويترز به نقل از اين منابع نوشت: در ژاپن نيز از ابتداي سال جاري ميلادي، ‌مقادير مشابهي پول نفت ايران نگهداري مي‌شود. به گفته رسانه‌ها، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور اعلام كرده است كه ميزان بدهي‌هاي نفت و گاز چين به ايران به 22 ميليارد يورو رسيده است.پرسش بسيار با اهميتي كه اكنون وجود دارد اين است كه ايران در مجموع چه ميزان از كشورهاي گوناگون طلب دارد و چگونه مي‌تواند آنها را پس بگيرد. كارشناسان معتقدند در شرايطي كه اقتصاد ايران به دليل تنگناهاي ارزي به سختي افتاده است، اگر راهي پيدا مي‌شد كه اين منابع را بگيريم برخي دشواري‌ها برطرف مي‌شد. آيا مذاكرات ژنو به اين نتيجه خوب منتهي مي‌شود كه ايران از تحريم‌هايي كه راه ورود درآمدهاي ارزي را مسدود كرده است رها شود. فقدان راهي براي انتقال درآمدهاي ارز در ماه‌هاي گذشته، موجب كاهش قدرت اثرگذاري بانك مركزي در بازار ارز شده است.علاوه بر اين كاهش درآمدهاي ارزي در اين مدت موجب شده تا دولت نتواند با فروش ارز و تبديل آن به ريال منابع لازم براي پرداخت يارانه نقدي را پيدا كند. آگاهان و كارشناسان بر اين باورند كه ايران در شرايط تازه‌يي قرار دارد و نبايد زير بار خواسته‌هاي غيرمنطقي كشورهايي مثل هند و چين برود كه در پرداخت طلب خود به ايران رفتارهاي غيرمنصفانه نشان مي‌دهند. در حالي كه هندي‌ها پرداخت بدهي خود به ايران را با روپيه و فروش كالا انجام مي‌دهند، رهبران حزب كمونيست چين پرداخت بدهي خود به ايران را با فاينانس مخلوط كرده و قصد دارند پول ايران را در ايران سرمايه‌گذاري كنند. اگر مناسبات ايران با غرب بهبود پيدا كند احتمال اينكه ايران بتواند طلب خود را از راه‌هاي عادي دريافت كند افزايش مي‌يابد.

هاشمی رفسنجانی: مذاکرات ژنو نقطه عطف تاريخ ايران و جهان است

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتداي اين جلسه، آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني در سخناني، با گرامي داشت حماسه عاشوراي حسيني و تسليت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش، واقعه عاشورا را، رخدادي مهم و تأثيرگذار در تاريخ اسلام به‌ويژه تاريخ معاصر دانست و گفت: قيام امام حسين(ع) در واقع معنا و تفسير كامل اين جمله معروف است كه امام حسين(ع) مصباح‌الهدي و سفينه‌النجاه است. هادي بشر براي نجات از جهالت و گمراهي، و مسير نجات به سمت رستگاري و نور خواهد بود.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام لقب جاودان ثارالله را براي حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) عنواني پرمعنا و محتوا ذكر كرد و گفت: خون‌بهاي خون خدا، همان تحقق اهدف قيام امام حسين(ع) است كه بايد ريشه‌ها و نمادهاي ظلم و ستم، تجاوز و سلطه در جهان كنده شود و تنها در اين صورت است كه راه و هدف امام حسين(ع) محقق خواهد شد.وی در ادامه سخنان خود به موضوع روز كشور، مذاكرات جاري در ژنو اشاره كرد و از آن به عنوان نقطه جدّي و عطف در تاريخ ايران، منطقه و جهان نام برد و گفت: شرايط كنوني ايجاد شده براي جمهوري اسلامي ايران، تحميلي و ظالمانه است و حل منصفانه اين شرايط مي‌تواند موجب اطمينان خاطر دنيا براي رفع تبعيض و تأمين انرژي سالم و مسالمت‌آميز هسته‌اي براي كل جهان باشد و اگر اين مذاكرات مثبت پيش برود كار بزرگي است كه عواقب آن، امنيت استفاده از انرژي در سطح بين‌المللي را به همراه خواهد آورد و منطقه آرام و مطمئن خواهد بود.هاشمي رفسنجاني، رهنمودهاي اخير رهبري معظم انقلاب را به‌ويژه در مقطع كنوني در مورد حمايت از تيم مذاكره‌كننده جمهوري اسلامي ايران بسيار راهگشا و بامعنا دانست و گفت: اين رهنمودها در حالي ارائه شد كه عده‌اي سعي داشتند در آستانه مذاكرات، جوّ سياسي جامعه را ملتهب، دوگانه و‌ تيم مذاكره‌كننده را سازشكار معرفي كنند بنابراين اين رهنمودها، عزم نمايندگان سياسي ايران را براي ادامه گفتگوها جدّي‌تر كرد و دنيا هم متوجه شد مذاكره‌كننده‌ها پشتيباني رهبري و تبع آن پشتيباني مردم و مسئولان را هم دارند و اگر جدّي نبودند، آنها هم جدّي نمي‌شدند و وزراي خارجه ۵+۱ راهي ژنو نمي‌شدند و مذاكره ۵ ساعته آقاي ظريف با آقاي كري و خانم اشتون دليل خوبي بر جدّيت دو طرف است.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، طرح جمهوري اسلامي ايران را در اين دور از مذاكرات، جامع و هوشمندانه توصيف كرد و گفت: اين طرح نشان مي‌دهد ايران به دنبال ساخت و استفاده از سلاح هسته اي نيست و تنها به دنبال تحقق حقوق خود و جامعه بين‌الملل براي استفاده از فوايد و منافع انرژي هسته‌اي است.وی جامعيت طرح جمهوري اسلامي ايران را دليل عصبانيت رژيم غاصب اسرائيل و تندروهاي آمريكا ذكر كرد و گفت: جمله صريح نتانياهو كه با خشم گفته ايران هر چه مي‌خواست از اين مذاكرات به دست آورد و غرب چيزي نگرفت، گرچه براي تحريك آنها گفته شده خيلي معنادار است.وی افزود: حضور وزراي خارجه كشورهاي ۵+۱ در ژنو، حاكي از اين است كه مذاكرات وارد مرحله جديدي شده است و اميدواريم با شجاعت و صراحت تيم مذاكره‌كننده جمهوري اسلامي ايران كه قطعاً در چارچوب منافع و مصالح نظام و رهنمودهاي رهبري حركت خواهند كرد، نتايج گفتگوهاي سخت پيش رو، به سمت پيشرفت باشد.هاشمي رفسنجاني گفت: البته امروز رژيم اسرائيل در دنيا منزوي و عصبانيت آن به دليل ضعف در مقابل اراده و عزم دولت و مردم ايران است و ۵+۱ اگر صداقت دارند نبايد تحت تأثير تندروها زياده‌خواهي كند.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر ضرورت حفظ وحدت و همدلي در داخل كشور و پرهيز جدي از اظهار سخنان تفرقه افكنانه كه گاهي منطبق با اظهارات نتانياهو و مك‌كين مي‌شود، موجب سوءاستفاده بيگانگان و دشمنان مي‌شود، گفت: جمهوري اسلامي ايران به دنبال تحقق منافع و مصالح ملي خود است و بايد به‌‌گونه‌اي عمل و اظهارنظر كنيم كه در اين راه همه متحد و يكپارچه هستيم.هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود، ياد و خاطره مرحوم حبيب‌الله عسگراولادي را به عنوان همرزم، همكار صميمي و فعال خود و اعضاي مجمع گرامي ‌داشت و با اشاره به اينكه در جلسه امروز به جاي ايشان گُل گذاشته‌ايم، گفت: سابقه آشنايي بنده با ايشان و دوستانش به قبل از شروع مبارزات دوران انقلاب مربوط مي‌شود و طي سالهاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، ايشان از جمله دوستان و همراهان خوب و دلسوز ياران انقلاب بود.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، يكي از خصوصيات خوب مرحوم عسگراولادي را ايمان به خدا و حركت و اقدام براي جلب رضاي حق ذكر كرد و گفت: ايشان به قول خودشان يار زندان و ايوان بود و سعي كرد از مسير درست اعتقادي خود خارج نشود و فردي خداترس و همكاري منصف براي مجموعه نيروهاي انقلاب بود.هاشمي رفسنجاني، فقدان ايشان را به خانواده محترم، دوستان، اعضاي مجمع تشخيص و مردم ايران تسليت گفت و از درگاه خداوند علوّ درجات و سعادت محشور شدن با شهداي همرزمش را آرزو كرد.در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي از مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند، پس از طرح موارد پيشنهادي كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني، اداري مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و بحث و بررسي مبسوط اعضا، موارد ذيل به تصويب رسيد:
۱- مديريت مصرف با تأكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف كالاهاي داخلي همراه با برنامه‌ريزي براي ارتقاي كيفيت و رقابت‌پذيري توليد.
۲- اصلاح و تقويت همه‌جانبه‌ي نظام مالي كشور با هدف پاسخ‌گويي به نيازهاي اقتصاد ملي، ايجاد ثبات در اقتصاد ملي و پيشگامي در تقويت حركت‌هاي توسعه‌اي بخش واقعي.
۳- حمايت همه‌جانبه‌ي هدفمند از صادرات كالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوري مثبت از طريق:
- تسهيل مقررات و گسترش مشوق‌هاي لازم.
- گسترش خدمات تجارت خارجي و خدمات زيرساختي ترانزيت.
- تشويق سرمايه‌گذاري خارجي براي صادرات.
۴- توسعه پيوندهاي راهبردي و گسترش همكاري و مشاركت با كشورهاي منطقه و جهان به ويژه همسايگان.

در پرداخت یارانه‌ها فساد بزرگی رخ داده است

 بخشی از مصاحبه «تابناک» با  دکتر حسین راغفر با موضوع هدفمندی یارانه‌ها و بخشی دیگر از لوایح اصلاح ساختار اقتصاد کشور  در ادامه تقدیمتان می‌شود : 

* پس از جنجال‌های فراوان میان دولت و مجلس، سرانجام بحث حذف یارانه دهک‌های پردرآمد منتفی چیست؟ نظرتان را در این باره بفرمایید.

ـــ بحث حذف یارانه‌ها در اوضاع کنونی ‌عملی نیست. از ‌سوی دیگر، اقدام به حذف یارانه‌های دهک‌های بالای درآمدی با عوارض متعددی روبه‌رو است. باید گفت، دولت قبلی مقصر اصلی است، چرا که گفت پول نفت را به سر سفره مردم می‌آوریم. این شعار‌ که پول نفت مال شخص افراد است، این شائبه را پدید ‌می‌آورد‌ که تاکنون پول نفت را دولت می‌خورده و به افراد جامعه داده نمی‌شد. در حالی که باید پول نفت و منابع طبیعی کشور، منطقی به اشکال گوناگون‌ به سرمایه تبدیل شود. دولت موظف نیست پول یارانه‌ها را تبدیل به گوشت و نان کند، بلکه باید آن را ‌به خدمات سلامت، آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها تبدیل کند؛ سرمایه‌هایی همچون نفت که ‌منحصر به این نسل نیست. 
ما باید به گونه‌ای این سرمایه را استفاده کنیم که سود آن به نسل‌های آینده هم برسد. متأسفانه دولت گذشته توقعی ‌در جامعه پدید آورد‌ که همه پول یارانه را حق خود می‌دانند. در چنین فضایی ما به ۱۰ درصد از مردم می‌گوییم، این پول حق شما نیست و شما استحقاق ندارید. در صورتی که ما تا به حال می‌گفتیم این پول حق شماست. 
* پس راهکار چیست؟ 
ــ قرار نیست یارانه‌ها ‌‌نقدی داده شود. می‌توان از آن برای ایجاد رونق اقتصادی کشور استفاده کرد. حداکثر کسانی را که بتوان از حذف یارانه‌ها، خارج نمود، بعید است به چند صد هزار نفر برسد. نکته دیگر آن که صرف نظر ار تبعات منفی، بعید است که خیلی از طبقات بالای جامعه در این طرح ‌نام‌نویسی کرده باشند. 

*‌‌ بنا بر اطلاعات موجود، کسانی که فعلاً یارانه می‌گیرند، از تعداد افراد کشور بیشتر است! 


ــ این آمار درست است و ‌معنایش این است که فساد گسترده‌ای وجود دارد. جریاناتی مبالغ هنگفتی را به نام افراد و با نام‌نویسی در طرح یارانه‌ها، از سیستم خارج می‌کنند. البته کنترل این فساد هم ساده نیست. فساد بزرگی از این طریق در کشور پدید آمده ‌و در این فاصله مبالغ بزرگی از سیستم خارج شده است. در ضمن تنها علت بازنگری در شیوه پرداخت یارانه‌ها کسری بودجه و ناتوانی در تأمین منابع است. در واقع قصد اصلاح رویه اشتباه قبلی نیست. 
* پس شما بنا بر چه اساسی گفته‌اید که می‌توان‌ دهک‌های پایین را شناسایی کرد؟ 
ـ همینطور که گفتم، علت پدید آمدن این طرح کسری بودجه است. اگر این دلیل نبود، هیچ کس به فکر نمی‌افتاد که ۴۲ هزار میلیارد تومان سالیانه به سیستم اقتصادی تزریق می‌شود که یکی از اصلی‌ترین دلیل تورم است. قربانی اصلی این طرح هم گروه‌های پایین درآمدی هستند‌ که یارانه ‌می‌گیرند. اگر ما با این پول سرمایه‌گذاری ‌و از طریق آن اشتغال ایجاد می‌کردیم، مشکلات امروز را نداشتیم. 
در همین راستا آقایان با توجه به این مشکلات گفتند، ما ۳۰ درصد کمبود داریم. پس ۳۰ درصد از کسانی که یارانه می‌گیرند، ‌حذف می‌کنیم. برای حل این موضوع نیز را‌هکار‌های ساده‌ای‌ پیش می‌گیریم. از دهک‌های پایین که نمی‌توانیم حذف کنیم. پس از بالا حذف می‌کنیم. معلوم نیست راهکار‌های ساده، کارآمد و بلند‌مدت باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم در چند وقت آینده ۳۰ درصد دیگر را کم کنیم. اگر قرار است کاری شود، باید ‌اقدامی عاجل و منطقی با یک نگاه بلند مدت باشد. 
شناسایی گروه‌های پایین درآمد به مراتب آسان‌تر است. آن‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند. مثلا یک خانواده که زن سرپرست و در روستا زندگی و احتمالا یک بیمار هم دارد و چند فرزند دانشجو و دانش‌آموز با احتمال ۹۰ درصد این خانوار فقیر است. ما می‌توانیم ویژگی‌ها خانوار‌ها را پایه مشخصات خانواده‌ها محاسبه و ارزیابی ‌و با روش‌هایی خانواده‌ها را درجه بندی کنیم.
اگر هم‌اکنون ‌به خانوادهای فقیر بگویی که داروی شما رایگان است، ولی یارانه به شما نمی‌دهیم. ‌قول می‌دهم که ۵۰ درصد از خانواده‌های فقیر، گزینه داروی رایگان را انتخاب می‌کنند. یا خانواده‌هایی که فرزندانی دانش‌آموز دارند، بگوییم تحصیلات رایگان باشد آن‌ها این گزینه را انتخاب می‌کنند. مثلا در چند وقت اخیر معلوم نیست کدام یک از جریان‌های قدرت تخته‌های الکترونیک هوشمند وارد کرده است و دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند که پانصد هزارتومان به مدسه بدهند. 
مثلاً وزارت بهداشت مدت‌هاست، طرحی را شروع کرده ‌که ‌خانوادهای دارای کودک که ‌سوء‌تغذیه دارند را شناسایی کرده و به ‌کمک کند. الان هم در دستور کار است که این طرح را ملی کنند. اگر ما مطمئن باشیم ‌کسی گرسنه نمی‌خوابد و ‌سلامت مردم نیز تأمین می‌شود، اگر دولت خدمات حمل و نقل را نیز به آن بیفزاید، به صورتی که ۴۰ درصد جمعیت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مردم دیگر به هیچ پول نقدی نیاز نخواهند داشت و از طریق این سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌ها صد‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود و دیگر ما شاهد تورم اینچنینی نیستیم. با این ۴۵ هزار تومان یارانه دیگر دکتر هم نمی‌توان رفت. 
* البته طرح تحول اقتصادی تنها منوط به یارانه‌ها نبود و شاخه‌های دیگر هم داشت. یکی دیگر از این شاخه‌ها مالیات‌ها بود. این در حالی است که بیش از یک سال است، لایحه یک فوریتی مالیات‌ها در مجلس مسکوت مانده است؟ 
ــ منابع نفتی باید به اشکال دیگر سرمایه ‌تبدیل شود و دولت باید هزینه‌های جاری خودش را از طریق مالیات‌ها تأمین کند. وقتی که ده‌ها بازیگر قدرتمند در عرصه اقتصادی فعالیت می‌کنند ولی مالیات نمی‌پردازند، یکی از آسیب‌های جدی برای منابع دولت است. از طرف دیگر این گونه سیاست‌ها فضا ر‌ا ‌‌انحصاری می‌کند و نمی‌گذارد فضای اقتصاد رقابتی شود. سرمایه‌گذار خصوصی نیز در این رقابت وارد نمی‌شود، چرا که رقیب او مالیات نمی‌دهد، قوانین را دور می‌زند، دسترسی به منابع بانکی سهل است و اگر ارزی باشد، در اختیار آن‌ها می‌گذراند؛ بنابراین، دیگر جایی برای رقابت نمی‌ماند. 
* این نهاد‌ها کدامند؟ 
ــ بیشتر نهادهای دولتی در این امر شامل می‌شوند. نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و آستان قدس رضوی و..‌. حتی برخی از این ارگان‌ها، بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان اقدام به خلق پول می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است. در واقع خصوصی‌سازی در کشور به خودمانی‌سازی تبدیل شده است. یکی از کارهایی که دولت می‌تواند در شرایط کنونی انجام دهد، اصلاح شرایط کسب و کار و شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی است.

احمدی نژاد 17 روز دیگر پای میز محاکمه

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: زمان رسیدگی به شکایت از رئیس جمهور سابق تغییری نکرده و کیفرخواست جدیدی به دادگاه ارسال نشده است. 27 خرداد ماه امسال خبر احضار احمدی نژاد به دادگاه در رسانه ها منتشر شد. سایت دولت بر انتشار برگه احضاریه نوشته بود: «ارسال این احضاریه در حالی انجام شده است که بر اساس اصل 140 قانون اساسی: "رسیدگی‏ به‏ اتهام‏ رئیس‏ جمهور و معاونان‏ او و وزیران‏ در مورد جرایم‏ عادی‏ با اطلاع‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در دادگاه‏های‏ عمومی‏ دادگستری‏ انجام‏ می‏ شود."سوال اینجاست که چه در زمان و با چه کیفیتی این شکایت به اطلاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و آیا تشریفات قانونی بر اساس قانون اساسی انجام شده است یا خیر؟»

احمدی نژاد 17 روز دیگر پای میز محاکمه

احمدی نژاد نخستین رئیس جمهوری است که پس از پیروزی انقلاب به دادگاه احضار شده است. در آن زمان اعلام شد که این احضاریه با شکایت علی لاریجانی، رئیس کمیسیون اصل 90 و یعقوب خلیل نژاد علیه احمدی نژاد ارسال شده است. واکنش‌ها به این احضاریه ارسال این احضاریه پس از انتخاب پرشور 24 خرداد با واکنش هایی رو به رو شد و برخی ارسال احضاریه در آن مقطع زمانی و رسانه ای شدن آن را کاری ناشایست می دانستند.رئیس مجلس نخستین فردی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و در صحن مجلس گفت: مطلب را به گونه ای منعکس کردند که شکایت رئیس مجلس است، در حالیکه ما شکایت شخصی نداریم و ممکن است کمیسیون اصل 90 تخلفی را طبق قانون به دادگاه ارجاع داده باشد و یا یکی از کمیسیون تخصصی طبق ماده 226 آیین‌نامه موضوعی را به صحن علنی آورده باشد و با رای مجلس این موضوع به قوه قضاییه ارجاع داده شود. انعکاس این مسائل خلاف واقع است و به موقع نیست و معلوم است که شیطنتی در این کار بوده است. کج سلیقگی شده سخنگوی قوه قضاییه  هم در واکنش به احضار احمدی نژاد گفت: مسئولان قوه قضاییه از احضار رئیس جمهور به دادگاه اطلاعی نداشتند. کج سلیقگی شده است. برای تنظیم این احضاریه و ارسال آ‌ن باید تدبیر بیشتری می‌شد. غلامحسین محسنی اژه ای درباره خبر مربوط به احضار رئیس جمهور به دادگاه گفت: برای مسئولان عالی رتبه نظام در قانون اساسی و در قانون موضوعه پیش بینی شده است که اگر احیاناً تخلفی کردند یا مرتکب جرمی شدند چگونه رسیدگی شود. در اصل 140 قانون اساسی پیش بینی شده است که اگر رئیس جمهور، معاونان و وزراء احیاناً مرتکب جرم عادی شدند این جرم باید با اطلاع مجلس باید در دادگاه عمومی دادگستری رسیدگی شود.

احمدی نژاد 17 روز دیگر پای میز محاکمه

وی گفت: به لحاظ تنظیم وقت رسیدگی و از لحاظ رویه جاری و نحوه ارسال معمولاً در خصوص پرونده های مهم با مسئولان عالی دادگستری مشورت می‌شود که به طور مثال چگونه زمان و ارسال احضاریه صورت گیرد، البته شعبه در این خصوص الزام قانونی ندارد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خصوص این پرونده نوعی کج سلیقگی هم مشاهده می‌شود. الان که مردم حماسه سیاسی بی‌نظیری در این مقطع زمانی آفریده‌اند و ممکن است موجب سوء استفاده شود، برای تنظیم این احضاریه و ارسال باید تدبیر بیشتری می‌شد. وی اظهار کرد: به نظرم قاضی شاید از لحاظ قانونی توجیه داشته باشد و لکن به هر تقدیر کج سلیقگی انجام شده است.سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتفاقی روی داده است که قوه قضاییه به طور طبیعی رسیدگی و پیگیری خواهد کرد و اگر ثابت شود تخلفی با سوء نیت صورت پذیرفته دستگاه قضایی بر خود لازم می‌داند رسیدگی کند. در تصمیم قاضی نمی توانستم دخالت کنم آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز درباره احضار رییس‌جمهور به دادگاه کیفری استان تهران، گفت: وقتی مسوولین نظام مورد شکایت خصوصی افراد قرار می‌گیرند دستگاه قضایی نمی‌تواند رسیدگی نکند.پرونده هم مربوط به الان نیست بلکه از سال 88 به بعد این مساله مطرح بوده و سیر طولانی پیدا کرده و به لحاظ صلاحیت در دیوان عالی کشور رفته و به اینجا رسیده است.وی گفت: این که زمان مناسبی برای اعلام احضاریه نبود، مساله روشنی است و البته خود قاضی هم این را قبول دارد. قاضی باید تدبیر می‌کرد؛ زیرا در زمانی که مردم به دلیل انتخابات خوشحال هستند و یک نشاط و شور و شعفی وجود دارد واقعا این احضاریه دلیلی نداشت.آملی‌لاریجانی افزود: گاهی برخی رسانه‌ها شیطنت کرده و مساله را سیاسی می‌کنند. بحث احضار رییس‌جمهور یک بحث قانونی بود، شاکی خصوصی داشت و قوه قضاییه نمی‌تواند پاسخگوی شاکی خصوصی نباشد. ضمن اینکه مجلس و کمیسیون اصل 90 هم شکایتی داشتند.وی ادامه داد: رئیس مجلس شاکی نبود و فقط نامه هیات رییسه را ارسال کرده بود و البته فکر می‌کنم ثبت‌کنندگان این احضاریه هم اشتباه کرده بودند و اسم رییس مجلس را به عنوان شاکی آورده بودند.آملی‌لاریجانی ادامه داد: البته من از مساله احضار رییس‌جمهور مطلع نبودم. من اگر مطلع‌ هم بودم در تصمیم قاضی نمی‌توانستم دخالت کنم.واکنش سریع دولت به احضار احمدی نژادپس از احضار احمدی نژاد به دادگاه شاهد واکنش سریع دولت به موضوع بودیم و لایحه افزایش اختیارات وزیر دادگستری از سوی دولت به مجلس فرستاده شد. همچنین احمدی نژاد طی نامه‌ای به رحیمی‌معاون اول رئیس جمهور خواستار حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری شد.

احمدی نژاد 17 روز دیگر پای میز محاکمه

ماجرای 16 میلیارد تومان با روی کار آمدن دولت روحانی بحث انتقال 16 میلیارد تومان به حساب دانشگاه ایرانیان مطرح شد و رسانه از تشکیل پرونده جدیدی برای رئیس جمهور سابق در این باره خبر دادند. زمان دادگاه تغییری نکرده است قاضی محسن افتخاری ، سرپرست دادگاه کیفری استان تهران درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: همانطور که پیش از این اعلام شده بود پنجم آذر به این شکایت در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی می شود و تاکنون زمان محاکمه تغییر پیدا نکرده است.وی افزود: در خصوص ماجرای 16 میلیارد تومان نیز کیفرخواستی به دادگاه کیفری ارسال نشده است و در جریان آن نیستم.

دستور رهبر انقلاب که 17 سال بر زمين ماند

"... دنبال ورزش هايى بگرديد كه بومى ماست و مردم از آنها خبر ندارند. مثلاً من ورزش چوگان را ديده‌ام. يك ورزش ايرانى است. الان هم در دنيا معمول است، چوگان بازى مى‌كنند. ولى ما اصلاً بازى چوگان را بلد نيستيم. اصلاً نمى‌دانيم چوگان چيست! بياييد اينها را احيا و زنده كنيد چون جزء فرهنگ شما و اصلاً جزء مليّت شماست ..." این جملات مربوط به بیانات مقام معظم رهبری در دهم آبان ماه 1375 در دیدار رئیس و معاونین سازمان تربیت بدنی و رؤسای فدراسیون‌های وقت است. 


بیانات باز نشر شده نیاز به هیچ تفسیری ندارد. کافی است از دستگاه ورزش مطالبه شود که در این نزدیک به دو دهه گذشته، چه اقدامی در این راستا داشته است. یافتن پاسخی برای این پرسش ساده، می‌تواند گویای تمام تعلل‌ها و کم‌کاری‌ها در موضوع چوگان باشد؛ موضوعی که اگر در آن دوران به هشدار رهبری توجه می شد، اکنون به این شرایط دچار نمی شدیم که در پی راهی برای خلاصی از مشکلات ايجادشده از سوي اين جمهوری غرب‌گرا باشیم.

* تکرار تجربه دیروز با چین، امروز با جمهوري آذربایجان
روزهای زیادی نگذشته است. سال 87 بود که دولت چین درخواست ثبت رسمی این ورزش در یونسکو را داد؛ اما اقدامات گسترده‌ای موجب شد تا این اتفاق محقق نشود. سال بعدش نیز قطری ها درخواست دادند که بار دیگر مستنداتی ارائه شد تا چنین نشود؛ اما در تمام این سال‌ها، چه اقدامی از سوی کشور ما صورت‌گرفته تا این ورزش چنین مورد دست درازی قرار نگیرد؟ این موضوع هنگامی جالب توجه مي‌شود که قطر بدون وجود سابقه و پیشینه مشخص، چنین درخواستی داشته است. 

"در آن زمان با تلاش‌های قابل تقدیر احسان نراقی و دکتر میرفندرسکی و بازدید مسؤولان یونسکو از زمین‌های چوگان اصفهان و شیراز، چینی‌ها مجبور به بازپش گرفتن درخواست خود شدند و این قضیه منتفی شد. در دولت گذشته دو بار با آقای مشایی دیدار کردم و به ایشان گفتم مطالعات تاریخی و مستندسازی این ورزش را انجام داده‌ایم که آن را برای ثبت جهانی در اختیار شما می‌گذاریم اما به دلیل این که آقای مشایی مشغله سیاسی‌اش زیاد بود، این بحث دیگر پیگیری نشد و تنها ثبت ملی صورت پذیرفت." اینها را حمزه ایلخانی، رئیس فدراسیون چوگان ایران و از مؤسسان فدراسیون جهانی عنوان می‌کند. در حقیقت، تمام اقدامات انجام‌شده؛ اما دولت مدارک را ارسال نکرده است تا شاهد اتفاق امروز باشیم.

میدان نقش جهان اصفهان، یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین محل‌های ثبت‌شده جهانی برای بازی چوگان

یک تحقیق ساده نیز نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان فاقد اصالتی در این رشته ورزشی است. در تمام اسناد ثبت شده در نهادهای جهانی از ایران، هند و چین نام برده شده که البته، کشورمان در صدر این فهرست است. اصلی ترین شاهد مثال نیز میدان نقش جهان اصفهان است که نخستین مرکز این بازی در جهان بوده است. اما امروز جمهوری آذربایجان که کشوری فاقد تاریخ و پیشینه جدی است، ادعای ثبت ورزشی را دارد که عقبه سترگی دارد؛ کشوری که حتی دو قرن نیز نمی شود که وجود خارجی پیدا کرده است!

جمهوری آذربایجان که فاقد حتی دیرینه دو قرنی است، چون فاقد هویت ملی بوده و از سویی قصد سرکوب هویت دینی مردم خود را نیز دارد، با خلا هویتی مواجه شده و به همین دلیل قصد دارد تا به جعل تاریخی (مانند ثبت جهانی چوگان یا حکیم نظامی) روی آورد و از این وضعیت رهایی یابد ...

* همه علیه یک درخواست جاه طلبانه
در حالی جمهری آذربایجان این درخواست را ارائه داده که بسیاری ریشه آن را در فقدان هویت تاریخی این کشور می دانند. آنها که چندی قبل اقدام مشابهی درباره حکیم نظامی گنجوی داشتند، چون فاقد هویت ملی هستند و از سویی قصد سرکوب هویت دینی مردم خود را دارند، با بحران مواجه شده اند. به هر حال، تشکیل کوتاه مدت این جمهوری که سند چندان برای اثبات دیرینه حدود دو قرنی آن نیز موجود نیست، به عناصر هویتی ایرانی دست درازی کرده است. اما جالب است که یکی از مشهورترین مفاخر تاریخی ما که راه اندازی این رشته است، این بار مورد جعل قرار گرفته است.البته در این بین، برخی اقدامات نیز از سوی ایران انجام شده است. "ایران در یونسکو مستنداتی را به لحاظ تاریخی به این کمیته ارائه خواهد داد تا بتواند از ثبت چوگان به نام کشور پیشنهاد دهنده جلوگیری کند. اگر هر کشوری میراثی را برای ثبت ارائه می کند، باید مستندات تاریخی و خاستگاه آن اثر را هم ارائه کند تا بتواند رای کمیته را دریافت کند. بنابراین نادیده گرفتن حقایق تاریخی کمکی به موضوع نخواهد کرد." اینها را در حالی محمدرضا مجیدی، نماینده ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) عنوان می کند که باید پرسید که چرا باید کار را به این نقطه کشاند که در موضع تدافعی قرار بگیریم. آیا نمی شود رصد درستی داشت تا مانع از چنین فضاهایی شد؟
* اگر ورزش به رهنمود رهبری توجه داشت ...
تمام این اتفاقات شاهدی بر آن دارد که اگر به موقع اقدام شود، مانع از وقوع مشکلات خواهد شد. آن روز که شمار فراوانی از مدیران ورزش در خدمت مقام معظم رهبری بودند، اگر فقط شنونده نبودند، امروز چوگان با این وضعیت مواجه نمی شد. متاسفانه باید اذعان داشت که ما صرفا شنودگانی بودیم که نزدیک به دو دهه وقت تلف کردیم و نتوانستیم در راستای نگاه عمیق ایشان مبنی بر توسعه و توجه به ورزش های بومی و متناسب با خاستگاه فرهنگی مان فعالیتی داشته باشم.


آبان ماه 1375: 
"دنبال ورزش هايى بگرديد كه بومى ماست و مردم از آنها خبر ندارند. مثلاً من ورزش چوگان را ديده‌ام. يك ورزش ايرانى است. الان هم در دنيا معمول است ... ولى ما اصلاً بازى چوگان را بلد نيستيم. اصلاً نمى‌دانيم چوگان چيست! بياييد اينها را احيا و زنده كنيد چون جزو فرهنگ شما و اصلاً جزو مليت شماست ...
"
اسفند ماه 1391: "من چند سال قبل از اين كه همين دوستان ورزشى اينجا آمدند و ملاقات كردند، مثلاً از «چوگان» اسم آوردم. خب، چوگان ورزش ما ايرانى‌ها است، مال ما است؛ ورزش خوبى هم هست، ورزش سرگرم‌كننده و شادى هم هست. استعداد اين ورزش در ايران وجود دارد؛ اگر وجود نداشت، پيش نمى‌آمد. در طول تاريخ، ورزش چوگان در ايران چيز معروفى بوده است ..."

بازخوانی بیانات ایشان در دیدار انتهای سال قبل با مدال آوران المپیک و پارالمپیک شاید بر میزان این افسوس در عدم توجه به دغدغه ها بیفزاید و اینکه رهبری با چه ظرافتی، امروز را دیروزهای دور دیده بودند. "من چند سال قبل از اين - يادم نيست چه سالى بود - كه همين دوستان ورزشى اينجا آمدند و ملاقات كردند، مثلاً از «چوگان» اسم آوردم. خب، چوگان ورزش ما ايرانى‌ها است، مال ماست؛ ورزش خوبى هم هست، ورزش سرگرم‌كننده و شادى هم هست. استعداد اين ورزش در ايران وجود دارد؛ اگر وجود نداشت، پيش نمى‌آمد. در طول تاريخ، ورزش چوگان در ايران چيز معروفى بوده است. يا مثلاً بعضى از ورزشهاى باستانى، كه بعدها يك كارهائى شد و تلاشهائى انجام گرفت. اينها كارهاى شيرينى است، كارهاى زيبائى است كه انجام ميگيرد. به هر حال اولويتها را نگاه كنيد و بيشتر به رشته‌هائى بپردازيد كه ريشه‌ دارند ..."

باهنر جانشين موقت عسگراولادي شد

سخنگوی جبهه پیروان از ریاست محمدرضا باهنر بر جلسات جبهه پیروان به جای مرحوم عسگراولادی خبر داد و گفت:‌ تا زمان برگزاری انتخابات در شورای مرکزی، باهنر نایب رئیس جبهه پیروان، ریاست جلسات را بر عهده دارد.سید‌کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان در گفت‌و‌گو با فارس، از ریاست محمدرضا باهنر بر جلسات جبهه پیروان به جای مرحوم عسگراولادی خبر داد و گفت:‌ تا زمان برگزاری انتخابات در شورای مرکزی جبهه، باهنر نایب رئیس جبهه پیروان، ریاست جلسات را بر عهده دارد.سجادی با اشاره به اینکه جلسات جبهه پیروان در این هفته تشکیل نمی‌شود، تصریح کرد: با رای اکثریت اعضای شورای مرکزی، یکی از اعضا به عنوان رئیس جبهه انتخاب خواهد شد و این موضوع در جلسه آینده نیز بحث می‌شود.
* مراسم بزرگداشت جبهه پیروان در مسجد ارک
سخنگوی جبهه پیروان همچنین گفت: جبهه پیروان روز شنبه ۱۸‌ آبان مراسم بزرگداشتی برای مرحوم عسگراولادی در مسجد ارک تهران از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار خواهد کرد.

5 تذكر رهبر معظم انقلاب به «خط تحجر» چه بود؟

تندروي در هر جناحي سبب ايجاد اصطكاك و تفرقه مي‌شود. درواقع يكي از علل مهم بي اعتبار شدن جايگاه يك گروه و جريان سياسي اتخاذ مواضع تند و غير اصولي است كه اغلب اصل و اصول آن جناح را نقض مي كند و سپس كم كم سبب مي شود كه افكار عمومي در مقابل اين موضع گيري‌هاي تند حساس شوند و مخالفت خود را در ساختار اجتماعي در شرايط گوناگون ابراز دارند؛ چراكه خاستگاه اجتماعي امروز طالب چنين تندرويي‌هايي نيست و اين طعام تندي كه برخي از گروه‌هاي سياسي براي افكارعمومي تهيه مي‌‌كنند، غالبا از سوي مردم پس زده مي‌شود.مشكل اصلي اينجاست كه تندروي يك گروه سياسي در قالب يك جريان سياسي مي‌تواند ضربه مهلكي نيز به آن جريان وارد سازد. مثل اينكه دوستان نادان بدتر از هزار دشمن داناست در اينجا صدق مي‌كند. البته بايد گفت كه اين موضع منفي نه فقط در ميان افكار عمومي بلكه در ميان عقلا و نخبگان نيز نه تنها جايگاهي ندارد بلكه بسيار طرد شده است. تحجر در طول تاريخ ويران كننده بوده است. در دوران امام علي (ع) نيز اين تحجر بود كه به دشمن قوت مي‌داد و حتي سپاه مالك اشتر را كه تا خيمه‌هاي معاويه خود را رسانده بود، باز گرداند. استاد شهيد مطهري نيز در اين زمينه بابي را باز مي‌كند و با اشاره به شهادت امير المومنين (ع) به دست ابن ملجم مرادي بيان مي‌كند كه « بايد دانست كه چه چيز چنان انسان والايي را در محراب نمازش غرق در خون كرد. اگر بگوييم چه كسي بسيار مشخص است كه ابن ملجم مرادي عامل اين شهادت بوده است اما اگر بگوييم چه چيزي همين خشك مغزي و جمودفكري به ميان مي‌آيد كه آفت بزرگي است تا جايي كه بهترين خلق خدا هم به وسيله اين آفت بزرگ به شهادت مي‌رسد.» درواقع اصولگرايان امروز به اين ورطه افتاده‌اند و برخي از گروه‌هاي سياسي در قالب اين جريان سياسي با اتخاذ مواضع تند و غيرعقلاني سبب مي‌شوند كه جامعه نسبت به كل اين جريان موضع منفي بگيرد.گروه پايداري امروز به عنوان يكي از گروه‌هاي سياسي در قالب اصولگرايي از زمان تولد كه به انتخابات مجلس نهم باز مي‌گردد تا به امروز به پايگاهي براي تفرقه در ميان اين جريان سياسي بدل شده است كه البته بيشترين تذكرها نيز از سوي رهبر معظم انقلاب در قبال رفتارهاي تند سياسي دريافت كرده است اما متاسفانه هنوز به اتخاذ مواضع تند مبادرت مي‌ورزد.براي اين منظور به بخشي از اين موارد مي‌پردازيم كه در نوع خود قابل توجه است.ماجرای حمله به سفارت انگلیس  واقعه اشغال سفارت انگلیس در هشتم آذرماه 1390 از آن دست حوادثی است که حتی خوشبین ترین تحلیل گران سیاسی هم نمی توانند در خصوص نقش بریتانیا در بروز آن بی تفاوت باشند. برخي اطلاعات حاكي از آن است كه پيش از برگزاري تجمع اعتراضي دانشجويان در مقابل سفارت اين كشور اكثر اسناد سفارت انگليس به سفارت فرانسه انتقال يافته بود و درها به نوع كاملا مشكوكي به روي دانشجويان باز شد. البته در اين ميان مسائلي ديگري نيز به دانشجوياني كه فكر مي‌كردند واقعه تسخير لانه جاسوسي امريكا را تكرار خواهند كرد، چراغ سبز اشتباه نشان داد. حضور برخي از نمايندگان مجلس كه منتصب به جبهه پايداري هستند در اين جريان به اين فكر غلط دامن زد و همين  مساله سبب شد كه كارناوال ضد ايراني در داخل ايران توسط سفرا و كارداران كشورهاي غربي راه بيفتند و ...  . همين موضوع سبب شد كه رهبر معظم انقلاب در زمينه رفتارهاي غير عقلاني و هيجاني در پوشش انقلابي‌گري تذكر بدهند.


تقریبا 7 ماه بعد از این اتفاقات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان با ایشان تلویحا به اتفاقات آذرماه سال 90 اشاره کرده و كنترل احساسات و پرهيز از تصميم گيري در اوج احساسات را ضروري دانستند و افزودند: حضور تشكلهاي دانشجويي در 2-3 سال اخير در مسائل مختلف اجتماعي – سياسي فعالانه و قابل تقدير بوده است اما در همين سالها مواردي وجود دارد كه براساس احساسات پاك و مقدس دانشجويان، تشكلها تصميماتي گرفته و اقداماتي انجام داده اند كه صحيح نبوده است چرا كه تصميم بايد بر مطالعه موشكافانه و دقيق متكي باشد نه بر احساسات.رهبر انقلاب به عنوان مثال براي روشن شدن مرز آرمانگرايي و احساسات با اشاره به مخالفت بنياني نظام با مجموعه هاي استبدادي منطقه خاطرنشان كردند: با وجود مواضع كاملاً روشن نظام در اين زمينه، نبايد با كار ديپلماسي سنتي و متعارف مخالفت شود.واقعه قم و تذكر جدي رهبر انقلاب به تندروها علي لاریجانی در جلسه علنی یکشنبه 15 بهمن سال 91- جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه و اجتماعی-  در مواجهه با اقدام تخریبی رئیس جمهور به پاسخ برخواسته و در نهایت به رئیس جمهور اجازه صحبت نداده و او را با این جمله بدرقه کرده بود: «به سلامت...شما در یک جلسه علنی شئونات نظام جمهوری اسلامی را رعایت نکردید». درباره حادثه آن روز مجلس رهبر معظم انقلاب این جملات را استفاده کردند:  در این ماجرا متأسفانه رئیس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضائیه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود. ایشان خاطرنشان کردند: دفاع رئیس محترم مجلس هم قدری زیاده‌روی بود و لزومی نداشت.

قبل از این بیانات اما اتفاقی که در قم رخ داد، برگی دیگری بر  تندروی های جریان خاصی در کشور افزود. علی لاریجانی که حرم حضرت معصومه (س) در حال سخنرانی بود، با شعار عده ای خاص مواجه شد که قصد برهم زدن سخنرانی وی را داشتند. در ادامه هم با پرتاپ کفش و مهر موفق شدند لاریجانی را از ادامه سخنرانی بازدارند. چندهفته بعد از این حادثه یکی از سایت های خبری، با انتشار مستندی، به تطبیق چهره های اغتشاشگران حادثه 22 بهمن قم، با افرادی که در سلسله نشست های جبهه پایداری حضور پیدا کرده بودند، پرداخت. اخباری از تذکر یکی از مسئولان عالی رتبه به مرتضی آقا تهرانی دبیر کل جبهه پایداری در این باره حکایت می کرد. اقا تهرانی وقتی با سوال خبرنگار مهر مواجه شد که آیا شمادر خصوص اتفاقات روز 22 بهمن شهر قم تذکری دریافت کرده اید؟ گفت: شما چه کار داری! این موضوع سری بوده و جلسه علنی نبوده است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا به شما توصیه شده است در خصوص حوادث 22 بهمن قم که در آن به ساحت مقدس حرم حضرت معصومه(س) اهانت شده و توهین هایی نیز به رئیس مجلس شورای اسلامی انجام گرفت موضع گیری کنید؟ گفت: من بنا ندارم مطلبی که تنها به من گفته اند را بگویم.28 بهمن ماه رهبر معظم انقلاب با انتقاد صريح و شديد از اقدام اخير برخي افراد در بر هم زدن مجلس سخنراني رئيس مجلس در قم افزودند: اينكه عده اي برخي را ضدولايت و ضد بصيرت بنامند و شعار بدهند نظير آنچه اخيراً در قم روي داد، اقدامي غلط است و بنده كاملاً مخالف اين كارها هستم كه قبلاً هم نظير آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذكر دادم جلوي اين كارها را بگيرند.رهبر انقلاب افزودند: كساني كه راه مي افتند و شعار مي دهند اگر واقعاً حزب اللهي و مؤمن هستند بدانند كه اين كارها به ضرر كشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنايي به اين حرفها ندارند كه حسابشان جداست.ماجرای تکلیف گرائی بدون توجه به نتیجهگاهی یک اندیشه غلط آنچنان در ذهن و مغز برخی آدمها جا خوش می‌کند که اصلاح آن سخت و حتی ناممکن است. مساله تكليف گرايي كه بنيانگذار انقلاب اسلامي آن را مطرح كردند يكي از اين موارد است كه بسيار مورد توجه اعضاي جبهه پايداري قرار گرفت و با پررنگ كردن همين مضمون به سراغ انتخابات رياست جمهوري دوره يازدهم رفتند. با وجود اينكه مشخص بود كانديداي مورد حمايت اين گروه سياسي راي زيادي براي پيروز شدن در انتخابات ندارد اما در اين زمينه مطرح مي‌شد كه اين كانديدا تنها فرد شايسته‌اي است كه اگر هم راي نياورد به تكليف عمل شده است و ديگر نتيجه چندان مهم نيست و نبايد بر اساس آن خود را ملامت كرد.متاسفانه در اين زمينه تكليف‌گرايي عنواني شد كه حتي اصولگرايي را نقض مي‌كرد. به اين معنا كه اعضاي اين جبهه بيش از اينكه خود را اصولگرا و داخل در ساختار كلي اين جريان ببينند، مساله تكليف‌گراي بدون احتساب نتيجه را مطرح مي كردند كه اين موضوع نيز در ديدار دانشجويان با رهبر انقلاب كه در ۱۳۹۲/۰۵/۰۶ برگزار شد، توسط رهبر انقلاب به درستي تبيين شد كه مخالف راي و نظر و راه غلطي بود كه اين گروه سياسي در دوران انتخابات طي كردند.رهبر انقلاب به توضيح و تشريح اين عبارت پرداختند و بيان كردند:‌ »ما دنبال تكليف هستيم. آيا اين معنايش اين است كه امام دنبال نتيجه نبود؟ چطور ميشود چنين چيزى را گفت؟ امام بزرگوار كه با آن شدت، با آن حدّت، در سنين كهولت، اين همه سختى‌ها را دنبال كرد، براى اينكه نظام اسلامى را بر سر كار بياورد و موفق هم شد، ميشود گفت كه ايشان دنبال نتيجه نبود؟ حتماً تكليف‌گرائى معنايش اين است كه انسان در راه رسيدن به نتيجه‌ى مطلوب، بر طبق تكليف عمل كند؛ برخلاف تكليف عمل نكند، ضدتكليف عمل نكند، كار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشى كه پيغمبران كردند، اولياى دين كردند، همه براى رسيدن به نتائج معينى بود؛ دنبال نتائج بودند. مگر ميشود گفت كه ما دنبال نتيجه نيستيم؟ يعنى نتيجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن كسى كه براى رسيدن به نتيجه، برطبق تكليف عمل ميكند، اگر يك وقتى هم به نتيجه‌ى مطلوب خود نرسيد، احساس پشيمانى نميكند؛ خاطرش جمع است كه تكليفش را انجام داده. اگر انسان براى رسيدن به نتيجه، بر طبق تكليف عمل نكرد، وقتى نرسيد، احساس خسارت خواهد كرد؛ اما آن كه نه، تكليف خودش را انجام داده، مسئوليت خودش را انجام داده، كار شايسته و بايسته را انجام داده است و همان طور كه قبلاً گفتيم، واقعيتها را ملاحظه كرده و ديده است و بر طبق اين واقعيتها برنامه‌ريزى و كار كرده، آخرش هم به نتيجه نرسيد، خب احساس خسارت نميكند؛ او كار خودش را انجام داده. بنابراين، اين كه تصور كنيم تكليف‌گرائى معنايش اين است كه ما اصلاً به نتيجه نظر نداشته باشيم، نگاه درستى نيست.»ماجرای وحدت شکنی با نیت خالص سازی مساله تصفيه و خالص سازي جبهه پايداري در جريان اصولگرايي يكي از موارد ديگري است كه به تناوب موجب شده است كه اين جريان به ايجاد تفرقه در ميان اصولگرايان دامن بزند. در انتخابات مجلس نهم اين مساله به صورت بسيار فاحشي رخ نمود كه سبب شد جبهه متحد اصولگرايي يك ليست واحد ارائه دهد و از سوي ديگر جبهه پايداري نيز به ليستي كه تنها مورد تاييد خود بود تاكيد مي كرد. مساله دست گذاشتن به روي دكمه delet  و حذف بسياري از چهره‌هاي شاخص اصولگرايي سبب شد كه تخم تفرقه ميان اصولگرايان پاشيده شود كه ثمره آن پيروزي رقيب اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري دوره يازدهم بود. جبهه پايداري در اين زمينه چنان عرصه و دامنه اصولگرايي را تنگ گرفته است كه بسياري از اصولگرايان در اين دامنه نمي‌گنجند و از همين رو در بسياري از موارد بيم آن در جريان اصولگرايي مي‌رفته و مي رود كه اصولگرايي با اين تنگ نظري‌ها از قالب يك جريان متحد و بزرگ به يك گروه سياسي كوچك بدل شود كه اين يعني تيشه به ريشه زدن جريان اصولگرايي توسط عوامل داخلي.رهبر معظم انقلاب همواره در زمينه وحدت شكني با نيت خالص سازي تذكر داده‌اند و در اين زمينه بيان داشته‌اند:‌ »در صدر اسلام، خوب، با پيغمبر اكرم يك عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابىّ‌بن‌كعب بود، عمار بود، كى بود، كى بود؛ اينها درجه‌ى اول و خالص‌ترينها بودند؛ عده‌اى ديگر از اينها يك مقدارى متوسطتر بودند؛ يك عده‌اى بودند كه گاهى اوقات پيغمبر حتّى به اينها تشر هم مي زد. اگر فرض كنيد پيغمبر در همان جامعه‌ى چند هزار نفرى - كه كار خالص‌سازى خيلى آسانتر بود از يك جامعه‌ى هفتاد ميليونى كشور ما - ميخواست خالص‌سازى كند، چه كار مي كرد؟ چى برايش مي ماند؟ آن كه يك گناهى كرده، بايد مي رفت؛ آن كه يك تشرى شنفته، بايد مي رفت؛ آن كه در يك وقتى كه نبايد از پيغمبر اجازه‌ى مرخصى بگيرد، اجازه‌ى مرخصى گرفته، بايد مي رفت؛ آن كه زكاتش را يك خرده دير داده، بايد مي رفت؛ خوب، كسى نمي ماند. امروز هم همين جور است.» ايشان درجاي ديگر توضيح مي دهند‌: «اينجورى نيست كه شما بيائيد افراد ضعاف‌الايمان را از دائره خارج كنيد، به بهانه‌ى اينكه مي خواهيم خالص كنيم؛ نه، شما هرچه مي توانيد، دائره‌ى خلّصين را توسعه بدهيد؛ كارى كنيد كه افراد خالصى كه مي توانند جامعه‌ى شما را خالص كنند، در جامعه بيشتر شوند؛ اين خوب است. از خودتان شروع كنيد؛ دور و بر خودتان، خانواده‌ى خودتان، دوستان خودتان، تشكل خودتان، بيرون از تشكل خودتان. هرچه مي توانيد، در حوزه‌ى نفوذ تشكل خود، براى بالا آوردن ميزان خلوصهاى فردى و جمعى تلاش كنيد؛ كه نتيجه‌ى آن، خلوص روزافزون جامعه‌ى شما خواهد شد. راه خالص كردن اين است.» انتقاد از کسانی که دولت را سازشکار می دانستند رويكرد كلان و راهبردي رهبر معظم انقلاب همواره سبب شده است كه ايشان بدون در نظر گرفتن دعواهاي سياسي به مسائل بپردازند؛ رويكردي كه هم تقويت كننده وحدت داخلي است و هم سبب مي‌شود كه تيم مذاكره كننده در داخل كشور با پشتوانه لازم به سراغ پرونده هسته‌اي برود. متاسفانه نگاه منفي كه در اين راستا از سوي برخي از گروه هاي سياسي تندرو وجود داشت سبب مي‌شد كه انواع و اقسام برچسب‌هاي سياسي به تيم مذاكره كننده هسته‌اي كشورمان زده شود. توهين‌هايي مانند سازشكار بودن و عدم بي‌اعتمادي به دستگاه ديپلماسي سبب شده بود كه اكثرا در رسانه‌هاي اين جناح  پس از پايان جلسات تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان و پنج قدرت جهاني سيل انتقادات به سوي عملكرد آنان روانه شود. مطلب ديگري كه در اين زمينه بسيار مشهود بوده است، به تيم مذاكره كننده قبلي و ارتباط سياسي جبهه پايداري با سعيد جليلي باز مي‌گردد. درواقع پس از اينكه جليلي از رياست تيم مذاكره كننده هسته‌اي كنار گذاشته شد و ظريف جاي او را گرفت، همواره از سوي رسانه‌هاي جبهه پايداري اينطور وانمود مي‌شود كه تنها جليلي مي‌تواند و مي‌توانست سكاندار هدايت اين تيم باشد و در غير اين صورت تيم ظريف با وادادگي مقابل غرب موجب شكست ايران در اين پرونده مي‌شود. رهبر معظم انقلاب دراين زمينه نيز در مقابل اشاعه اين تفكر در آخرين سخنراني كه داشتند، ايستادند و به طور جد حمايت خود را از تيم مذاكره كننده هسته‌اي ايران ابراز داشتند.  رهبر حکیم انقلاب اسلامی در این سخنان تاکید کردند که نه کسی می‌تواند تیم جدید سیاست خارجی کشورمان را سازشکار بخواند و نه کسی اجازه تضعیف آنها را دارد.رهبری انقلاب، ضمن حمایت از مجموعه مسئولان و مذاکره‌کنندگان با 1+5، تأکید کردند: اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می‌باشند و «هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند.»

شهردار تهران هنوز سلام ما را علیک نگفته است

استاندار تهران درباره تعامل استانداری با شهرداری تهران گفت:
 ما رسماً سلام را به شهردار تهران اعلام کرده‌ایم و امیدواریم شهردار نیز علیک سلام ما را بگوید.
خبرگزاری فارس: شهردار تهران هنوز سلام ما را علیک نگفته است/حضور نماینده استانداری در جلسات شورای شهر

وی ادامه داد: مقرر شده است نماینده استانداری تهران در جلسات شورای شهر حضور داشته باشد و در آینده‌ای نزدیک این اقدام صورت می‌گیرد.سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره جلسه مشترک شورای شهر، شهرداری و استانداری تهران اظهار داشت: ارتباط استانداری با شورای شهر در آینده خیلی منظم‌تر می‌شود.هاشمی درباره تعامل استانداری با شهرداری تهران اظهار داشت: ما رسماً سلام را به شهرداری اعلام کرده‌ایم و امیدواریم شهردار تهران نیز علیک سلام ما را بگوید.استاندار تهران درباره تنظیم بازار استان در ماه محرم اظهار داشت: خوشبختانه کالاهای مورد نیاز و اساسی ماه محرم ذخیره شده است و هیچ مشکلی در توزیع کالاها نخواهیم داشت.هاشمی درباره مصرف سوخت در استان تهران اظهار داشت: در صورتی که مصرف گاز در استان تهران افزایش یابد سوخت مکان‌های پرمصرف قطع می‌شود.وی تأکید کرد: مطمئناً در بخش خانگی سوخت مورد نیاز تأمین خواهد شد و در سال 92 نیز قطعی گاز در استان تهران نخواهیم داشت.استاندار تهران درباره مصرف آب اظهار داشت: در حال حاضر با کمبود حاد آب در استان مواجه نیستیم ولی در صورتی که از مرز 20 درصد مصرف آب توسط خانوارها عبور کنیم مطمئناً با جیره‌بندی آب مواجه خواهیم شد.